gdeng gdeng toet toet

29 juni 2020 - Opperdoes, Nederland

Zodra we vanmorgen de camperdeur openden, kwamen de kippen naar ons toe gerend en gingen op hun gemak voor ons trapje zitten. Voordat we naar de volgende camperplaats zouden gaan, wilden we eerst de huishoudelijke zaken regelen en stopten daarvoor wederom bij de serviceplek in Lambertschaag, een paar kilometer van Opperdoes. We werden door TomTom naar de achterkant van het door ons aangegeven adres verwezen. Een meneer aldaar wees ons vriendelijk de weg in het Westfriese dialect; 'noh, je kenne deero hillegaâr an oind toe roie' en wees met zijn vinger rechtdoor. Duidelijk! We kwamen langs velden waar volgens mij de ronde Opperdoezers stonden en moesten over de rails stoppen bij het Pannenkoeken Station. Er was niemand te bekennen, bovendien stond er een bordje 'gesloten'. Ik ben toch door het hek gegaan en in de bijenstal waren twee mannen die met een enorm modeltrein-gebeuren bezig waren.  Eén van de twee nam het woord en zei dat we op het kleine parkeerveldje konden gaan staan waar we maar wilden. Nou ja, zoveel keus was er niet, maar wij zijn midden op het veldje gaan staan. Toen ik daarna terug ging om te betalen, stonden de twee volwassen mannen in een soort machinekamer om de modeltreinen te bedienen. Wat wonderlijk toch weer om dit zo te zien, terwijl ik dat hier totaal niet verwacht had. Toen ik zei dat ik het allemaal hartstikke leuk vond, antwoordde de tweede man 'jaha, allemaal liefdewerk, oud papier hoor'. De eerste man keek me aan en vroeg of we met twee personen waren en of we elektra nodig hadden. We hebben geen elektra nodig en we zijn met z'n tweeën, dat maakte mijns inziens niets uit voor de prijs want er was verder geen enkele voorziening zoals wc of douche. Hij sloeg zijn ogen naar de lucht, dacht na en 'verzon' de prijs van € 12,-. Later dacht ik dat hij misschien helemaal niet de eigenaar is of zo en dat hij daar was om met die treinen te spelen. Maar ja, maakt ons niet uit. We staan dus evenwijdig aan de rails van het stoomtreintje Enkhuizen-Medemblik en ik had mijn telefoon standby voor de foto's zodra ik 'm aan zou horen komen (gdeng gdeng toet toet). Alles wat er gebeurde, maar géén trein! Na de lunch hebben we de fietsjes gepakt en zijn naar Medemblik gegaan. Er was markt en totaal niets te merken van enig teken om afstand te houden waardoor iedereen vlak langs elkaar liep. Bij onze markt in Heemstede is alles gemarkeerd en staan er afstandshekken. Het werd steeds frisser en het begon te motregenen en dat heeft vast mee geholpen aan ons gevoel dat we er niets aan vonden en zijn weer huiswaarts gegaan. Onderweg zagen we meerdere stalletjes aan de kant van de weg waar de Opperdoezertjes werden verkocht. Het regenen was gestopt en om wat meer lichaamsbeweging te krijgen, zijn we Opperdoes te voet gaan ontdekken. Volgens Wikipedia wonen hier 1.950 inwoners en er staan drie kerken aan de hoofdstraat; een protestante, een gereformeerde en een katholieke. Het wegennet bestaat uit een T; een hoofdstraat en aan de kopse kant een straat. Meer is er volgens ons niet. Bij alle huizen is een groot gehalte van 'twee precies dezelfde dingen voor het raam zetten' te zien; dus twee vazen, twee bloempotten, twee beeldjes, twee vogels, etc. Wij zitten aan de rand met uitzicht op de landerijen waar flink gerooid wordt. Het enige wat we horen zijn de vogels die in grote getalen in de twee kersenbomen naast onze camper zitten te smikkelen én de kerkklokken. Morgen gaan we naar Midwoud op bezoek bij Marja, de zus van Ronald en daarna wordt het een verrassing. Nu maar hopen dat er geen nachttrein langs komt denderen.

20200629_094518(0)

20200629_12263620200629_122549

20200629_122620

20200629_12272720200629_125918_00120200629_14300720200629_14560920200629_16135920200629_16134420200629_161150_004

1. Kees de Jong:
    29 juni 2020
    Er is altijd wat te doen in Noord-Holland!