Hollands glorie; de 12 provinciën

14 juni 2020 - Julianadorp aan Zee, Nederland

We starten onze reis 'Hollands glorie' op zondag 14 juni 2020 in Noord-Holland met prachtig warm zonnig weer. Afgelopen donderdag heeft de camper een 'kleine beurt' gehad bij de garage en alles in orde bevonden. Vrijdag en zaterdag de hele dag bezig geweest om o.a. het aller- allerlaatste zware onderdeel te verwijderen; een stalen plaat waar voorheen de satelietschotel aanhing. En de camper is helemaal schoongemaakt en in de was gezet. Even een karweitje, maar erg gezellig omdat iedereen een praatje met me maakte. Vanmorgen ingeruimd en vertrokken. Bij Koedijk een mooi plekje aan het kanaal gezocht voor een kopje koffie en daarna op pad richting Julianadorp aan Zee. 'Grazende koeien en bunders aardappelen hebben plaatsgemaakt voor uitgestrekte bollenvelden, grenzend aan duinen en zee. Julianadorp en omgeving  maakt zelfs deel uit van het grootste aaneengesloten bloembollengebied ter wereld' aldus het toeristische informatieblad wat ik kreeg van de boerin van de camping Duinzoomhoeve. We hadden al eerder een plaatsje gevraagd bij een camping maar die was vol. Ook deze was vol, maar omdat we maar één nachtje wilden blijven, konden we toch terecht. Op de vraag van mij of het soms vanaf morgen 15 juni helemaal los gaat, antwoordde ze dat het al wéken achtereen heel druk is. Dus geen klachten vanuit deze sector kennelijk. Nu moet je nog één dag zelfvoorzienend zijn. Er staat een rij toiletten en een rij douchcabines die je privé kan huren. Morgen gaat de gewone camping voorziening weer open. Vanaf Callantsoog zagen we in de verte de grijze lucht al hangen en van het een op het andere moment kwamen we in een mistige waterachtig kille atmosfeer terecht. We hadden geen zin om om te keren, maar daar hebben we nu wel een beetje spijt van. Ook van het feit dat we een camping hebben opgezocht; we verblijven liever op camperplaatsen. Op een camping zie je caravans met voortenten waarvan het lijkt dat ze minimaal voor een week of langer blijven staan (een statische sfeer). Dat geeft toch een ander gevoel dan op een camperpark of -plaats waar campers komen en gaan. De faciliteiten op een camping hebben wij ook niet nodig, dus morgen gaan we én op zoek naar beter weer én een camperplaats. We staan  oprecht aan de duinzoom die we na een klein kwartiertje wandelen overstaken om het strand te bewonderen. De duinen noemen ze hier 'grijze' duinen vanwege de kleur van de beplanting. Vanaf ons plekkie een prachtig uitgestrekt uitzicht over eindeloze velden. Je móet hier tot rust komen of je wil of niet.

20200614_14441420200614_14423420200614_12300520200614_11152520200614_110850

1. Annie Beemster:
    14 juni 2020
    Goede reis en geniet van ons mooie land.
  2. Fleur:
    14 juni 2020
    Jammer van het weer daar, maar op naar een plek die beter bij jullie past morgen. Leuk om weer te kunnen mee lezen hoe het gaat! Xxxxxxxxx
  3. Ellende Jong:
    14 juni 2020
    Wat een leuk verhaal al. Kees vindt het ook leuk om het te lezen. Hij maakt ook altijd reisverhalen. Ik ben meer van het opleuken. Ga jullie volgen en ben benieuwd naar het volgende avontuur. Geniet er in ieder geval van. Groetjes
  4. Kees de Jong:
    14 juni 2020
    Zoals Ellen al vertelde schrijf ik ook altijd op vakantie en over mijn wandelingen met vriend Rens, helaas inmiddels overleden. Op onze wandeling naar Gdansk in Polen liepen we op de 2e dag van Egmond naar Texel. Dit schreef ik vlakbij Julianadorp aan Zee: "Onderweg kwamen wij 3 dames tegen die juist van Den Helder kwamen gelopen. Wat loopt u?, vroeg een van hen. Hoe bedoelt u?, antwoordden wij. Nou gewoon, wat u loopt. Bedoelt u waarheen we lopen?, vroegen wij. Ja,zei ze, en waar komen jullie vandaan. We vertelden het haar en namen beleefd doch dringend afscheid van het drietal. Mannen en vrouwen zullen elkaar wel nooit begrijpen". Veel plezier nog en ik kijk uit naar jullie verhalen.
  5. Viola Moerman:
    Fijne vakantie!!

Wij gaan dus toevallig naar dezelfde camping maar verblijven dan in een hooischuur-huisje. Ik snap wel dat je met de camper op een camper plek wil staan.

Welke richting gaan jullie morgen op?
  6. Dini&Wim:
    15 juni 2020
    Weer een goed begin om er op uit te trekken, leuk dat jullie nu Nederland gaan ontdekken, we wensen jullie een heel fijne Hollandse glorie toe, met mooi weer, fijne vakantie, Hartelijke groet, Dini&Wiebe
  7. Jeanne de Ruig:
    16 juni 2020
    Verrassend om je eigen land te gaan ontdekken,want er zijn vast nog heel veel plekjes waar je nog nooit geweest bent.En ivm met corona is het buitenland toch een beetje onzeker.Veel plezier!
  8. Rieke en Jan:
    20 juni 2020
    Leuk dat jullie weer op pad zijn ,sorry voor de late reactie maar hij stond in ongewenste mail .maar nu gaan we jullie volgen ,zeker weten fijne reis