Het leven van alledag

13 september 2020 - Talmont-Saint-Hilaire, Frankrijk

Het is ochtend zo tussen 9 en 10 uur en alle klapjes, klepjes, gordijntjes en deurtjes gaan open. De stokbroden worden in het aangrenzende dorp gekocht (kennelijk vlak bij want mensen lopen met rugzakken waar de stokbroden uitsteken tot boven hun hoofd). Mannen kuieren een rondje en bekijken en bespreken alle campers. Vrouwen komen in ochtendjas tevoorschijn en gaan hun hondje uitlaten. Mannen lopen met lege flessen en afval naar de afvalbakken. Ondertussen vertrekken campers en komen à la minute nieuwe daarvoor in de plaats. De fietsen worden voor lange tours klaar gemaakt en koppeltjes vertrekken met behoorlijke wandelschoenen. Wij kijken ondertussen welke richting ze gaan, want dat is ook ons plan. Wij fantaseren er lustig op los: wat bezielt dat jonge koppel (surfers?) om met een grote prachtiger vrachtwagen-camper op stap te gaan? Waarom moet de buurman ellenlang wachten op zijn echtgenote, staand naast zijn vouwbare e-bike en hoe komen ze aan die fiets uit Nederland!! ('ebike20.nl'). Wat moet die vrouw een half uur lang regelen om op pad te gaan? (o.a. 2x omgekleed van lange mouw en lange broek naar hempje met korte broek). De kleedjes worden weer op de tafeltjes gelegd, een paar poezen worden aan het lijntje buiten de camper 'vrij' gelaten. En wij zitten naast onze wonderpan waar we broodjes in bakken. Ik ben weer helemaal opgeknapt door veel water te drinken en me rustig te houden. Een lange nacht geslapen; heerlijk. Er is trouwens niemand verschenen om aan te kunnen betalen. Op de reviews lazen we dat er een betaalautomaat is, maar dat die de meeste tijd stuk is. Om die reden kunnen we ook geen water tappen. Nou ja, zuinig aan dus en nog eens een zestal flessen water aanschaffen en daar de watertank mee aanvullen mocht het nodig zijn. We hebben een kleurtjes-route gewandeld. Een pad helemaal bovenlangs de kust tot aan de haven en daar hield ons kleurtje 'rood' op. Terug door het dorp aan de hand van google-map. In de parken onder de bomen worden hangmatten gehangen en picknicktafels gedekt. We kwamen ook een yoga-klasje tegen in het gefilterde licht onder de bomen; de yogi speelde de klankschaal. De wandeling was weer helemaal mooi en precies lang genoeg. We waren om 14.00 uur terug toen de Franse mede'bewoners' aan hun smakelijk uitziende maaltijd met koele wijn zaten en zij ons met afgrijzen onze emmers Griekse yoghurt zagen leeglepelen. Verschil moet er wezen. Het was zo ontzettend druk op de weg en op het parkeerveld naast ons, dat er een file ontstond. Er werd zelfs tussen de campers geparkeerd. Het weerhield ons ervan om naar het strand te gaan. We hebben lekker aan een siësta gedaan met aansluitend ons spelletje Yatzee terwijl we om ons heen de gezellig klikkende Jeux de boules-ballen hoorden. Vanavond na het eten zijn we naar het strand gefietst om de zonsondergang te zien. De sfeer is heel relaxed - er zijn twee restaurantjes bij de opgang en voor de rest helemaal niets; alleen natuur. Ik vind mijn foto's van de zonsondergang onwijs mooi geworden. We blijven nog een dagje hoor; we gaan morgen een fietstocht doen. We verwachten dat het aanzienlijk rustiger zal zijn.

20200913_11294720200913_11361620200913_11395920200913_11402120200913_11464420200913_11483720200913_11504220200913_12012420200913_12075620200913_201011_00120200913_201110_00120200913_20172220200913_202102

1. E. J. Beemster:
    13 september 2020
    Schitterend die ondergaande zon foto's.
  2. Kees de Jong:
    Mooie foto's hoor
  3. Fleur:
    13 september 2020
    Ik krijg helemaal zin om daar ook eens naar toe te gaan! Xxxxxx
  4. Annemarie Vos:
    13 september 2020
    Al je foto’s zijn mooi en je verhaal heerlijk!
  5. Will:
    13 september 2020
    Mooi stenen strand en zonsondergang
  6. Marja:
    13 september 2020
    Wat een prachtige foto s en een mooi verhaal .
  7. Theo en Käthi:
    13 september 2020
    mooi verhaal én hele mooie, leuke foto' s , fijn om met jullie mee te genieten ! knuffel van ons !
  8. Thea:
    14 september 2020
    Was zeker wel effies een klusje, die stenen stapelen? 🙆🏼‍♀️
    Helemaal eens met iedereen, allemaal prachtige foto's en mooi beelden geschreven!
  9. Dini&Wim:
    14 september 2020
    Heerlijk om jullie te volgen, ik zie jullie daar wel een huIs bouwen ,de stenen liggen voor de hand leuk klusje.