Het licht ging uit

12 september 2020 - Talmont-Saint-Hilaire, Frankrijk

De lege telefoon en het haperen van de Tomtom van gisteren waren niet het enige; om 22 uur ging het licht uit. We hadden per ongeluk de omvormer gebruikt om op te laden en op dat moment kon het zonnepaneel het niet omdat het avond was (onvoldoende zon). Nou ja, aldoende leert men. Als er geen elektra is, dan doet de waterpomp het niet, dan kan je de wc niet doortrekken en dan kan je helemaal niets meer opladen. Haha; heel rustig allemaal. Vroeg naar bed en vroeg op. Nog voor het ontbijtje zijn we gaan rijden. De reden was dat we verwachtten dat het heel druk zou worden voor het weekend en we moesten toch wel het een en ander inslaan. We hebben een Leclerc ingetypt in La Rochelle wat op de route ligt. Toen konden we meteen op de grote parkeerplaats aldaar ontbijten met supervers stokbrood. Al rijdend konden we alles weer opladen en dat is toch wel prettig. Ook om elke dag de RIVM regels voor Frankrijk te checken. Weer een mooie route langs uitgestrekte vlakke velden vrij dicht in de buurt van de kust in een stralend zonnetje. Rond twee uur kwamen we aan op de camperplaats waar zo'n 50 campers kunnen staan. Wij hadden, je gelooft het of niet, wederom de eennalaatste échte plaats. Later werd het zo druk, dat de nog aankomende campers overal geparkeerd werden waar eigenlijk geen plek meer was. Maar uiteindelijk paste alles. Wij vroegen aan de buren waar we moesten betalen; ''ooooohhhh pfoeoe, met zijn hand in de lucht wapperend, dat kon niet op dit tijdstip maar misschien in de loop van de avond''. Wij hebben toen niet gevraagd of er dan iemand langs kwam ofzo; we zien het wel. Op het infobord staat dat deze plek € 10,40 voor 2 nachten kost. Het ziet er keurig uit met voldoende afvalbakken, een serviceplek en een toilet. Wij zijn de enige buitenlanders en er hangt een gezellige gemoedelijke sfeer. Vanmiddag trokken een aantal Fransen met hun jeux de boules ballen het veld naast ons in. Verder knallen de kurken van de flessen wijn tussen de middag en nu bij het avondmaal op tafeltjes mét een kleedje (hebben ze állemaal!). Talmont -Saint-Hilaire ligt tussen La Tranche en Les Sables-d'Olonne aan de kust. En wat voor een kust; we zitten op 5 minuten fietsafstand van een prachtige baai met een heel breed strand en een binnenmeertje nog op het strand. De parkeerplaats stond overvol, maar je zag de mensen niet terug. Het water met golven was verrukkelijk om in te zwemmen. Zo rond 4 uur 's middags kwamen groepen jongeren met hun grote surfplanken die zo te zien een eigen gebied hadden in de zee, ver van de zwemmers. Wij zijn maar een uurtje geweest omdat ik graag even wilde zwemmen, maar ik voel me vandaag niet zo goed. Een beetje ziekig (geen corona hoor!); ik heb denk ik hetzelfde als in Sicilië toen ik door een teveel aan suiker hoofdpijn kreeg. Nu eten wij ook om de dag wel iets lekkers (en zoets) bij de koffie en dan werkt zo'n suikerbommetje averechts. Morgen blijven we hier en gaan voor de afwisseling wandelen.

20200912_12110620200912_14393720200912_150921_00120200912_15111520200912_15272220200912_15314920200912_15320320200912_161141

1. Viola Moerman:
    12 september 2020
    Voorzichtig aan dan met de suiker! En misschien heb je weer wat verhuis-stress en gevoelens nodig van jouw 2 dochters....! Dat gevoel mis je natuurlijk heeeeeeel erg 😅💪🏻😂 en ons + kids er natuurlijk erbij!
  2. Ineke:
    12 september 2020
    Je zou best eens gelijk kunnen hebben behalve die verhuis-stress dan. Maar jullie en de kids mis ik altijd; dat verandert niet.
  3. Fleur:
    13 september 2020
    Hopelijk gaat het vandaag weer beter! Het ziet er in ieder geval heerlijk en mooi uit!!
  4. Ageeth:
    13 september 2020
    Herkenbaar,iets wat jij je vroeger niet kon voorstellen toen ik daar ook last van had .
    Maar hoofdpijn misschien ook door te veel zon .
    Iedere dag verheug ik me erop om je belevenissen weer te lezen
  5. Ineke:
    13 september 2020
    Echt; was ik zó erg? Ik probeer de zon zoveel mogelijk te vermijden door een hoedje te dragen of door in de schaduw te blijven, maar toch .... bij het zwemmen bijvoorbeeld komt'ie op mijn bolletje.
  6. Theo en Käthi:
    Blijf gezond hè !!