Onze nieuwe camper de Carado Vlow 600 Clever+

12 januari 2022 - Leipzig, Duitsland

Zondag 9 januari '22

20220108_163611

Héél spannend om met deze spiksplinternieuwe buscamper te gaan reizen. Het formaat is niet eens zoveel kleiner dan de vorige maar de indeling is compacter. De vorige camper was 6.40m lang en daarin hadden we een hefbed en in de Carado van 6.00 m lengte hebben we een vast bed. In de vorige camper hadden we veel leefruimte en een vrij klein bed. In de huidige camper hebben we in leefruimte ingeleverd, maar het bed is wel weer veel ruimer. De Eura Mobil was hoog en zwaar, de buscamper is handzamer, lager en veel beter in gewicht. Al met al waren er redenen genoeg om over te stappen op een nieuwe camper, de buscamper. We hebben twee hele weekenden besteed aan de inrichting: Ronald heeft een kleine tv en twee schoenenzakken opgehangen, drie klemstangen her en der aangebracht waar ik weer ophanghaken en bakjes aan kwijt kon en niet te vergeten kleurige nepbloemen. Een passpiegel op de badkamer-deur geplakt, een waterfilter in de waterleiding gemonteerd zodat we altijd drinkwater hebben en we niet met flessen hoeven te slepen. In alle kastjes een plankje halverwege gemaakt zodat de mandjes er precies in passen. Een grote afvalbak op maat gemaakt door de bodem eruit te zagen en deze voor de helft lager gezaagd. Daarna de op maat gemaakte bodem er weer in geplakt zodat de bak precies op een drempel past. En nog zo wat van die handige dingetjes. Gisteren (zaterdag 8 januari) zijn we begonnen met inpakken en vandaag alle levensmiddelen en wat voorraad in kratten ingeladen. Zoals altijd heb ik ontzettend veel kleding mee en heb de mandjes in vier kastjes weten te krijgen. Ronald neemt genoegen met één kastje. Qua keuze aan kleding heb ik rekening gehouden met het klimaat waar we misschien in verzeild raken; nu voorlopig in winterse omstandigheden en over een aantal weken zitten we wellicht in de Peleponnesos in Zuid Griekenland en hebben we hopelijk een zonnetje en hoger temperaturen. Zeker als we wat langer wegblijven en het voorjaar meepikken dan zie ik onszelf wel in een zomerse outfit. Dus ..... mijn kledingvoorraad gaat van dikke wintertruien, mutsen en beenwarmers tot voile strandjurkjes en zonnehoed.

20220108_10142420220108_101239

Na het vullen van het water, ging de pomp niet aan en die kregen we ook niet aan de praat. Ondanks dat het zondag was, heb ik toch een appje gestuurd naar Noorderzon, het camperverkoopbedrijf in Wolvega. We kregen tips als antwoord, helaas niet geholpen. Morgen kunnen we in hun werkplaats terecht.

We zijn rond half drie van huis weg gegaan en hebben eerst een bezoekje gebracht aan Marja, een zus van Ronald, in Midwoud. Het weer bestond uit perioden met opklaringen afgewisseld met regen en felle buien. Het is rond 5 gr.

In de schemer parkeerden we op Parking De Wijzend in Spanbroek (N 52.69843 E 4.94389) waar we met drie andere campers staan vlakbij een kerk aan een klein meer.

20220110_08531820220110_17053420220110_085416

20220109_175451

Maandag 10 januari '22

20220110_201459

Er komt geen water uit de kranen

Lekker rustig geslapen en wakker geworden in een wit bevroren landschap met zacht roze gloed van de opkomende zon. Intussen waren er in totaal 5 campers komen te staan, opvallend dat het allen buscampers waren. Het is een uitdaging om met het water uit de nog thuis gevulde jerrycan onszelf te wassen, tanden te poetsen af te wassen en koffie te zetten. Na het ontbijt naar Zwaag om bij onze vrienden Jan en Rieke een bakkie koffie te doen. Daarna op weg naar de firma Noorderzon in Wolvega waar bleek dat een slangetje  van de pomp los gelaten had hetgeen snel opgelost kon worden. Harstikke fijn om weer 'gewoon' water uit de kraan te krijgen. Tijd om nog een bezoekje te brengen aan mijn zus en zwager, Ageeth en Jan in Bolsward. Leuk om elkaar weer even gezien te hebben. Na een zonnige dag zijn we in de schemer in één recht weg via de A7 naar Groningen gereden waar we op de camperplaats Parking Kardinge (N53.23994 E6.59712) een plek hebben op een langgerekte strook waar verspreid zo'n 20 campers staan. In de reviews staat dat het lijkt alsof er hier gewoond wordt in de campers en zo ziet het er wel naar uit. Diverse 'bewoners' kwamen rond etenstijd met de auto aan en verdwenen daarna in de camper. Rond 22.00 uur was alles om ons heen dik wit bevroren in behoorlijke dikke mist en het geheel werd gekleurd door een sprookjesachtig gebouw waar we op uit kijken en dat steeds in kleur veranderd. Ik voel me dus helemaal 'thuis'!

20220111_08593020220110_19172920220110_19163620220110_18514820220110_18515820220111_08572620220111_085655

Dinsdag 11 januari '22

20220111_222826

Hier sind alle Geschäfte geöffnet!

Goed geslapen en laat wakker geworden. Na het ontbijt hebben we alles weer opnieuw ingericht. We zijn nog wel aan het studderen in de camper mét wat gemopper hier en daar. We kunnen nog niet alles vinden en we moeten regelmatig op de knieën om onder het bed in de opgestapelde kratten te zoeken. Eerst bijgelicht door de telefoon tot ik ontdekte dat er een lampje zit die aangaat als je op het kapje drukt. Nu we de boel weer op orde hebben, zijn er zelfs wat kratten leeg en die konden opgeklapt aan de zijkant opgeborgen worden. Én we gaan de taken wat verdelen. We zijn gewend om alles met z'n tweetjes te doen, maar dat gaat gewoon niet. Als de één gaat staan, moet de ander zitten. Wij denken dat als we met mooi warm weer op stap gaan, dat dat beter gaat bevallen; kortom het is eigenlijk een 'mooi-weer-camper'. We wilden persé nu op stap omdat we zo graag deze camper wilden uitproberen en dát gaan we doen. Na deze exercitie was het mijn beurt om de rit te rijden naar Duitsland richting Hannover. Een kleine 300 km in totaal, ieder de helft. Een prachtige zonnige dag zonder een zuchtje wind. Heel druk op de weg. Op een tweebaansweg kan je alleen maar achter de vrachtwagens blijven hangen. Later op de driebaans snelwegen mogen de vrachtwagens elkaar passeren en is 130 km toegestaan, wat inhield dat de auto's ook met die snelheid voorbij vlogen. Vréselijk; dat zijn we niet meer gewoon in Nederland. In verband met de corona is een reisadvies Duitsland opgesteld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Omdat wij eigenlijk alleen maar door Duitsland reizen op weg naar een ander land, denken wij genoeg te hebben aan onze QR-codes. Afijn, ik had hele scenario's bedacht en hoe meer we de grens naderden, hoe meer ik dacht dat we in rijen opgesteld zouden worden om per inreizende ondervraagd te worden. Niets van dit alles; we konden gewoon doorrijden. Heerlijk om weer in het buitenland te zijn met de prachtige lage bergen en weilanden die groen in het zonnetje kleurden en wit in de schaduw. Af en toe verdwenen we in de mistige dalen om even daarna weer helder op te duikelen.  Om vier uur 's middags kwamen we op onze vooraf uitgezochte wohnmobil-stellplatz am Deister (N52.30649 E9.36781) aan op een industrieterrein in Rodenberg, een piepklein plaatsje vóór Hannover. Eerst stonden we alleen in een mooie grote hoek en niet veel later kwamen nog twee giganten ieder aan een kant van ons te staan. De eigenaar van de camperplaats vraagt 'bitte €8,- Übernachtungsgebühr in den Umschlag zu legen'. Dat is het ook echt wel waard, want er wordt alles aangeboden wat je als camper verlangt zoals water, loospunten, elektra en zelfs een broodservice. Maar wij gingen zelf naar het dorp om lekker te winkelen! Jaha alles is hier open en dát is zo gezellig. De nog aanwezige kerstverlichting droeg ook bij aan de algehele gezelligheid! PS In het nieuws zagen we dat code rood van kracht was in Griekenland vanwege noodweer. Nou ja, dat duurt nog wel even voor we daar zijn.

20220111_12562720220112_08284020220111_144859

Woensdag 12 januari '22

20220112_210155

Leipzig

Na een heerlijk rustig nachtje de gewone huishoudelijke camperzaken gedaan, dat wil zeggen grijs water lozen, schoon water vullen en de wc legen. Aansluitend diesel getankt waardoor we meteen het verbruik van de huidige camper konden berekenen: één op elf en daar zijn we heel tevreden over. Richting Leipzig; bijna 300 km over één weg (nou ja met één afslag dan). Om drie uur parkeerden we op de Wohnmobil Stellplatz Leipzig Zentrum aan de Haferkornstrasse. Een parkeerplaats achter een open geschoven hek met een heuse receptie omgeven door bedrijven. De eigenaar of uitbater kwam naar ons toe en vroeg mij mee te gaan naar de receptie. Daar legde hij uit hoe we naar het centrum konden lopen en gaf me een plattegrond van de stad. Verder liet hij me met veel bravoure het sanistation zien hetgeen bij elke camperplek hetzelfde is en niks bijzonders voorstelt. € 20,- per nacht voor niks eigenlijk, want als je water wil tanken of elektra wil gebruiken, moet er extra betaald worden. Oké voor één nachtje. Het is een grijze windstille dag (5 gr); een mooie dag om een stuk naar en in de stad te wandelen. In de wijk waar wij verblijven staan voor het merendeel grauwe kazerne-achtige gebouwen. De binnenstad ziet er daarentegen wel mooi uit met gezellig ogende restaurants en prachtige winkels. Wij zijn even binnengegaan bij de supermarkt en de doe-het-zelf en we moesten én onze QR-code én ons identificatiebewijs tonen én een type 2 masker op. Logisch !!!! dat alles hier open kan zijn. Op straat hebben de meeste mensen ook een masker op.

20220112_17571820220112_17290420220112_17260820220112_16495020220112_16482620220112_16344220220112_154518

1. Ellende Jong:
    12 januari 2022
    Hele fijne reis en wat ziet de camper er al gezellig en kleurig uit. Geniet weer van jullie vakantie avonturen. Liefs
  2. Paula:
    12 januari 2022
    Leuk, om van jullie te horen. Het blijft natuurlijk even wennen…minder bewegingsruimte. Maar daar staan weer voordelen tegenover. Wij wensen jullie veel reisplezier met nieuwe avonturen!
  3. Viola Moerman:
    12 januari 2022
    Leuk om zoveel in een bericht te lezen en wat zijn jullie al ver gekomen!
    Veel mensen gezien en lekker in het buitenland. Geniet ervan, hier is alles nog dicht…!
  4. Fleur:
    13 januari 2022
    Mooie foto’s, en veel plezier! Leuk om alles te lezen. Xxxxxxxxx
  5. Maarten:
    13 januari 2022
    Nou als ik dit zo lees dan zou ik best willen ruilen! Wat heerlijk om weg te zijn.
    Veel plezier en op naar het volgende verhaal.
  6. Annie Beemster:
    13 januari 2022
    Leuk te lezen over jullie reis
    . Op naar het " warme" zuiden.
    Veel plezier.
  7. Ans.:
    13 januari 2022
    Fijn dat jullie op reis zijn geniet ervan.Ans
  8. Marja:
    13 januari 2022
    Wat fijn dat het water geregeld is en dat jullie nu al zoveel hebben gedaan . Geniet van de reis en doe voorzichtig .lieve groetjes Marja
  9. Ķäthi van Rietschoten:
    13 januari 2022
    Hoi Ronald en Ineke, weer lekker stoer op pad !
    Mooie foto's én zoals gewoonlijk een leuke beschrijving van jullie belevenissen.
    We wensen jullie heel veel plezier en een prachtige reis naar Griekenland!
    Tot het volgende veslag , groetjes Käthi en Theo ook natúúrlijk
  10. Hanneke:
    14 januari 2022
    Een leuk vooruitzicht voorlopig weer van je verhalen te genieten . Het begin is al leuk !
    Goeie reis ! Liefs Han
  11. Rieke en Jan:
    15 januari 2022
    Als we dit zo lezen ,krijg je toch zin om ook zo te reizen ,jullie zijn wel een inspiratiebron voor veel pensionado,s veel plezier en tot het volgende reis verhaal
  12. Dini&Wim:
    19 januari 2022
    Leuk jullie verhalen weer te volgen, veel reisplezier en tot het volgende verhaal.
  13. Peta Scholten:
    27 januari 2022
    Leuk om dit verhaal te lezen, via Paula ontvangen en nu pas gelezen. Veel plezier. Met veel plezier gelezen