Als 't waait, dan waait 't goed

28 juni 2020 - De Rijp, Nederland

Na de prachtige zonsondergang, liep het feestje hier langzaam ten einde en tegen elf uur was het stil! Alleen de wind was goed te horen. We staan naast hoge bomen en die vangen zoals gewoonlijk veel wind. Vanmorgen vrij laat wakker geworden en lekkere warme broodjes uit onze wonderpan (oven) gegeten. De buur-camper was vertrokken en we bleven de hele dag verder alleen staan. We kijken uit over behoorlijk hoog gegroeid grasland met nog hogere rietkragen die rechte lijnen en hoeken over het vlakke land trekken. Met deze harde wind is vooral het golven van het hoge riet prachtig om te zien. Af en toe zien we een platte schuit in de verte achter het riet. Hoezo is Nederland te droog? Het barst hier overal van het water. Tegen koffietijd zijn we op het fietsje naar De Rijp gegaan voor een koffie met appeltaart. We hadden het eerste het beste terras gepakt, maar later zagen we prachtige terrasjes aan het water. Er was kennelijk iets gebeurd, want er klonken sirenes in de verte die naderbij kwamen. Meteen kwamen de bewoners naar buiten bij de voordeur staan om te kijken wat er aan de hand was. Er kwam een politie te motor, een politie-auto en een ambulance; allemaal mét de sirenes aan. Oei dit was wel een hele belevenis voor het dorp. Wij zagen verder niks, dus zijn we verder gegaan met onze bezichtiging. We wilden eigenlijk met een fluisterbootje rondvaren, maar de wind was te hard en de verhuurster raadde het af. De straatjes zijn smal, de huisjes zijn klein en er wordt vooral veel geklust en aangebouwd. Veel steigers en veel half geverfde gevels wat een beetje afdoet aan de schoonheid van het plaatsje. Na de lunch zijn we de andere kant op gefietst en kwamen we bij Oost- en West Graftdijk. Kleine gehuchtjes langs het kanaal met soms maar één straatje achterlangs. Tussen deze twee dorpen ligt een enorm vakantie resort van nagemaakte identieke Zaanse huisjes; echt heel lelijk en buiten proportie. Door de steeds harder waaiende wind zijn we niet verder gekomen op onze kleine fietsen en zijn we 'huis'waarts gegaan om een spelletje 'Keer op keer' te doen en nu zitten we na het eten een beetje te genieten van de inmiddels twee katten en de kippen. Morgen vertrekken we naar Opperdoes.

20200628_12491920200628_12511320200628_13023420200628_13043620200628_16333620200628_16424720200628_13071320200628_163134

1. Ageeth:
    29 juni 2020
    En dan zeker op de fiets naar Medenblik en Enkhuizen,dat is echt de moeite waard .
  2. Dini&Wim:
    29 juni 2020
    Wij blijven jullie volgen, Medenblik is een schattig stadje,pas wel goed op als je gaat fietsen over de dijk .
  3. Gerda:
    29 juni 2020
    Mooie verhalen, wij zijn net terug van een weekend Delft en Hoog Soeren, er valt nog veel te ontdekken in Nederland