Op wereldreis en de 21ste en tevens laatste bestemming is ......

3 juli 2021 - Weesp, Nederland

Austerlitz !!

Vrijdag 2 juli wilden we eigenlijk vroeg vertrekken, maar een deel van de champignons werd geoogst en de ingang was wederom afgesloten door een grote vrachtauto. Een paar uurtjes later konden we op weg naar Austerlitz (rond de 40 km richting Utrecht rijden). Het begon te  regenen en het zat ons niet mee: op een smalle weg sloeg een tak tegen de buitenspiegel die daarop inklapte, drie lades gingen tijdens het rijden in een bocht open waardoor het bestek rondvloog (ik was vergeten de knop om te draaien waarmee je de lades blokkeert) en er viel een kapje inclusief het lampje van een spotje. Van alle drie schrokken we ons een hoedje. In het dorp Austerlitz uitgestapt om het plaatsnamenbord te vinden. De regen én ons humeur weerhield ons ervan om heel het dorp door te lopen. Bij het uithangbord van de voetbalvereniging Austerlitz hebben we de foto genomen. Zowel Ronald als ik kennen Austerlitz van een schoolreisje van de basisschool. Het  staat vooral bekend om zijn Pyramide, een samenstelling van grasplaggen en zand, dat in opdracht van Napoleon gebouwd is. Koning Lodewijk noemde het dorp Austerlitz naar de overwinning van zijn broer Napoleon bij Austerlitz in Tsjechië. We kwamen op het idee om in de buurt van Diemen een camperplek te zoeken zodat we een bezoekje zouden kunnen brengen aan mijn zussen Ans en Will. We hebben een te gekke plek gevonden bij 'Vecht en Weide' in Weesp tegen Nederhorst den Berg aan. De eigenaren hebben twee plekken gerealiseerd (één achter de boerderij en één bij  een volgend weiland) waar bij ieder 15 campers kunnen staan. Het weiland waar wij staan ligt in een U-vorm om de langgerekte strook waar die 15 campers in de lengte naast elkaar staan. De koeien, de schapen en één paard hebben het hele U-vormige weiland tot hun beschikking. Dan staan ze met z'n allen rechts van ons en even later kan het voorkomen dat ze met z'n allen naar de linkerkant zijn gelopen. Het 30-jarige zwarte makke paard loopt de hele dag tussen de kudde koeien in en er wordt over en weer geknuffeld; heel apart om te zien. Tegenover de campers zijn vier zomerhuisjes gemaakt met in het midden daarvan het hele sanitaire en info-blok voor de camperaars. Er zijn douches, toiletten, een afwasruimte en  een wasmachine plus droger. Bij de ingang kunnen we onze fietsen droog stallen en zonodig opladen. We zitten op fietsafstand van het gezellig dorp en op loopafstand van de Spiegelplas waar gezwommen kan worden in het glasheldere water. We hebben inmiddels zowel Ans als Will bezocht en dat was natuurlijk erg leuk en gezellig. We hebben wel weer heel aparte camperburen; rechts een man en vrouw van rond de 50 jaar die sinds november hier wonen in hun camper en de charismatische welsprekende man trakteerde ons op een uitgebreid verhaal over zijn denkwijze rondom de Covid.  Hij bleek een complotdenker te zijn op wereldniveau zal ik maar zeggen. Verschrikkelijk; wat vind ik dat moeilijk. Aan de linkerkant staat een stel van rond de 30 jaar met een camper met een hefdak. In dat hefdak zitten raampjes die je net als bij een tent open/dicht kunt ritsen, afijn wij  zagen ze in de loop van de middag op hun bed achter de open geritste raampjes regelrecht vanuit onze camper. Dat werd wel heel ongemakkelijk, dus wij hebben onze gordijntjes maar dicht gedaan. Toen het begon te plenzen, kwam het jonge stel naar buiten. Zij in haar slipje en bh en hij werd  gekleed en al meegesleept om in de plassen rond te dansen. Het had heel leuk kunnen overkomen, maar dat was het niet. Ons benieuwen hoe dit zich in de loop van de avond ontwikkelt. Vóór de regen losbarstte zijn we naar de Spiegelplas gewandeld; een prachtig meer waar we een roeiboot, een plezierjachtje  en zwemmers zagen. Het was superrustig en mooi. Wij vinden de omgeving zo fijn, dat we hebben besloten hier tot woensdag te blijven staan en daarna gaan we naar huis.

Hiermee is het einde van onze wereldreis door Nederland een feit. Wij hebben genoten, we vonden het leuker dan we van tevoren hadden gedacht. Bedankt voor al jullie leuke reacties. Wellicht tot een volgend avontuur met onze nieuwe buscamper?!

20210702_11522020210702_12060020210702_12204820210702_12220720210702_14000720210702_20545520210702_205440

1. Thea:
    4 juli 2021
    Wat een prachtig, warm en soms ook hilarisch verslag van jullie Nederlandse wereldreis is het geworden👌🏻 Ben benieuwd naar het boek❣ Fijne, veilige en voor rustige thuisreis 🏡 Groetjes uit Ter Heijde 😘
  2. Fleur:
    4 juli 2021
    Wat was dat leuk inderdaad om te lezen!! Tot straks, xxxxxxx
  3. Henny:
    5 juli 2021
    Prachtige, leuke en bijzondere verhalen van jullie wereldreis in Nederland.
    tot gauw.
    xxxx
  4. Dini&Wim:
    5 juli 2021
    Geniet er nog van en fijne reis naar huis, liefs van Dini&Wiebe