Op wereldreis en de eerste bestemming is ........

9 juni 2021 - Nijkerkerveen, Nederland

Frankrijk!!

Maar voorafgaand is Ronald op donderdag naar Haarlem gefietst om zijn tweede vaccin te krijgen en aansluitend heeft hij de VW Up naar de APK gebracht. Op vrijdag de 4e juni zijn we verkast van Noordwijkerhout naar Engewormer. Fleur heeft onze goedgekeurde Up bij de garaage opgehaald en bij hen in de straat gezet zodat ze deze af en toe kunnen gebruiken. Een paar maanden geleden had ik  een plaatsje gereserveerd op de boerencamping De Swarthoeve in Engewormer. Sinds zes jaar zijn Sonja (kraamverzorgster en campingbeheerder) samen met haar echtgenoot (boer) de eigenaren van de oude stolpboerderij. Ze hebben drie kinderen, 4 katten, 1 hond, 1 kip, 1 kuikentje, 30 koeien, 2 stieren, schapen en lammetjes. Een aantal koeien zijn drachtig en die staan op stal. We hebben een superplek met uitzicht op het weiland. Er zijn in totaal 15 ruime campingplekken (het maximum wat een boerenbedrijf erbij mag doen), deze plaatsen worden bezet door campers, caravans en kleine tenten. Julia werd vrijdag na school gebracht om gezellig bij ons te logeren. Op zaterdag 5 juni kwamen Fleur, Bob en Annabel erbij. Het was prachtig weer en we konden ons de hele dag buiten vermaken. 's Ochtends werden we door Sonja gevraagd om bij het schapen scheren te kijken. We kregen meteen een rondleiding door het boerenbedrijf. De kinderen keken gefascineerd toe. In de namiddag werd Julia weer opgehaald en gingen iedereen, nadat we eerst gezongen hadden voor Viola haar verjaardag, weer huiswaarts. Zondag de 6e juni werden we in Wormerveer verwacht om de verjaardag van Viola te vieren en zagen we elkaar dus weer. We hadden al met al een te gek gezellig weekend. Op maandag de 7de juni zijn Ronald en ik naar het huis van Viola en Maarten gefietst om te ..... klussen. Ronald heeft samen met Viola een muur afgebroken, Maarten en ik hebben de zakken met puin meteen naar de vuilstort gebracht. 's Avonds bracht Maarten mij naar Koog aan de Zaan voor mijn tweede vaccin en hebben we op de terugweg heerlijke pizza's meegenomen. Dinsdag de 8ste zijn we zo vroeg mogelijk wederom naar Wormerveer gefietst om een nieuwe muur op  te bouwen (60 cm verderop en wat korter).  Helemaal goed gelukt en voor het avondeten zijn wij camperwaarts gegaan. We zijn erachter gekomen dat de meeste van de campinggasten (met uitzondering van ons) naar Engewormer komen om het Trekvogelpad te bewandelen. Het langste natuurpad van Nederland. Deze 414 km lange LAW loopt van Bergen aan Zee naar Enschede en komt langs zeven karakteristieke landschappen met veel belangrijke vogelgebieden. De veenweiden van Engewormer behoren hiertoe en daar staan wij gewoon middenin. Elke avond staan de vele goed ingelopen hoge leren wandelschoenen met rode veters uit te dampen en zitten de lopers soms in rijen naast elkaar door verrekijkers te turen naar de vogels die om ons heen vliegen en zitten. Ondertussen bespreken zij met elkaar hoe de wandeling van de dag was gegaan. Wij vinden het natuurlijk ook geweldig, maar wij hebben en geen verrekijker en we hebben geen verstand van vogels. We genieten van het gefluit en het gezang wat de hele dag tot laat in de avond te horen is.  Aan onze lichaamsbeweging komen we deze dagen ook niet tekort: we sporten in de ochtend, fietsen én verbouwen. Het is vandaag woensdag de 9de juni een we zijn na de sport van een totaal verlaten camping (wat  mensen betreft) vertrokken richting Frankrijk. Dit is onze eerste bestemming van de Camper Rally 'Op wereldreis door Nederland' waar wij als team 'FlowerPower' aan meedoen.  De vraag is: "Quel est le nombre de régions en France depuis le 1er janvier 2016?" Dat moeten we opzoeken haha. Frankrijk is een buurtschap in Harderwijk 25 km verderop vanaf onze camperplaats 'Stal Hiensch' in Nijkerkerveen. Er zijn vier camperplekken gecreëerd bij een zorgboerderij waar paarden zijn gestald door particulieren. Er was gelukkig nog één plaats vrij met uitzicht op de paarden in de wei. We werden ontvangen en rondgeleid door een aanbouw waar een huiskamer, een keuken, een badkamer en een info-hal was gesitueerd. Wij kunnen alles gebruiken als er niemand van de mensen die zorg nodig hebben en meedraaien, aanwezig is. Dat houdt in dat we kunnen douchen, afwassen, de wasmachine, de droger en de magnetron kunnen gebruiken. Betalen moeten we met een envelop in de brievenbus. We kregen meteen verse eitjes mee. Ongelooflijk weer; wat een aardige mensen heb je toch. Na onze camper te hebben neergezet, zijn we die 25 km gaan fietsen richting Harderwijk om Rob, de broer van Ronald en zijn echtgenote Henny te verrassen met een bezoekje. Dat was echt heel leuk. In Harderwijk hebben de ouders van Ronald in diverse huizen gewoond en daar zijn we even langs gereden uit nostalgie. We hebben wat rond moeten vragen om het bord "Frankrijk" te vinden en dat is gelukt. Het was inmiddels rond zessen en we zijn via een andere route in de lage avondzon terug gefietst. We hadden beiden het gevoel alsof we écht in Frankrijk waren beland!

20210603_122201

20210604_143551

20210605_113908

20210606_104143

20210606_15164720210606_21481420210607_21403620210607_21414720210608_11135320210608_16353020210609_13144820210609_13172620210609_17142620210609_17153520210609_180657

1. Thea:
    9 juni 2021
    Hahaha ik dacht "Echt? Frankrijk. Toch?!" Nou duurde wel ff jullie nieuwe belevenissenjournaal 😎
    Mooie foto's, vooral die met de rug van de drie hummeltjes 😍
  2. Ellende Jong:
    9 juni 2021
    Fijn om weer wat van jullie te horen. En wat treffen jullie het met het mooie weer. Hebben wij natuurlijk ook, maar op vakantie is het natuurlijk helemaal super. En wat goed dat het sporten doorgaat op de camping. Genieten jullie er maar goed van en tot de volgende keer.
  3. Fleur:
    10 juni 2021
    Heel leuk om te lezen en de mooie foto’s te zien! Veel plezier!! Xxxxxxxx
  4. Henny:
    10 juni 2021
    Wat een leuke verhalen weer en prachtige foto's.
    Leuk om de kleinkinderen te zien; wat worden ze al groot.
    Heel veel plezier op jullie 'wereldreis'.
    Liefs van ons
  5. Viola Moerman:
    10 juni 2021
    Mooi die Nederlandse Frankrijk!!
  6. Annie Beemster:
    10 juni 2021
    Leuk om te lezen. Wij zijn ondertussen in Friesland, ook een stukje van de wereld.
  7. Ans.:
    11 juni 2021
    Leuk om weer mee te maken. Zo zie je maar weer hoe mooi ons land is toch een voordeel door corona. Liefs.