Op wereldreis en de vijfde, zesde en zevende bestemmingen zijn .........

21 juni 2021 - Zuidbroek, Nederland

5) Polen !

6) Napels !

7) Denemarken !

Zaterdag 19 juni; na het ontbijt, het water tanken, het grijs water lozen, diesel en gas tanken en de boodschapjes doen, zijn we op pad gegaan. Het is bewolkt en toch nog zo'n 25 gr. Het buurtschap Polen bestaat uit een smalle weg met daaraan een aantal boerderijen en ligt het noordelijkst van onze reis. Het bord "Polen" stond achter hoog gras aan de andere kant van een slootje bijna in de tuin van een boerderij. Ongelooflijk hoe de organisatie die deze rally heeft uitgezet, dit land-bord heeft kunnen vinden. Verder naar de Decathlon in Groningen om inklapbare trappers voor onze fietsen te kopen. Onze huidige trappers zitten altijd in de knoop op de fietsendrager en het lijkt ons handiger om ze dan in te kunnen klappen. Naast de Decathlon zit de Ikea; Fleur en Alex zijn al een poosje op zoek naar een drietal producten die nauwelijks op voorraad zijn. We hadden gisteren telefonisch naar de voorraad geïnformeerd en kregen nul op het rekest. Nu we toch voor Ikea stonden, zijn we maar persoonlijk gaan vragen. Van de vijf aanwezige producten waren er vier gereserveerd dus wij konden er één kopen. Mondjesmaat wordt bij de Ikea's aangeleverd dus we houden het in de gaten bij de volgende steden die we aandoen of waar we langskomen. We hadden een plaats geschikt voor 20 campers op het oog aan de Kustweg in Delfzijl. Voor het eerst is er geen plaats voor ons, maar de gemeente Delfzijl heeft een aangrenzend parkeerveld als overloop ter beschikking gesteld. Hier, vlak achter de dijk dichtbij de Eemshaven, staan nog een stuk of 10 campers en wij staan naast en tegenover een camper waarvan de 'bewoners' bij elkaar horen. Eén van de campers die hier staan is een Carado van 5.40m en we hebben mét toestemming een paar foto's genomen. Deze camper is exact zoals onze nieuwe buscamper alleen 60 cm korter; het verschil zit in de grootte van het bed. Ik heb geen idee wat de mensen zoeken in Delfzijl. We hebben tijdens onze fietstocht niets gezien wat we leuk, mooi of bijzonder vonden. Het ziet er allemaal wat arremoeiïg en vreugdeloos uit. Zowel aan de andere kant van het water in Duitsland als aan deze kant in Nederland staan heel veel enorme windmolens. Toevallig staat er iets over de mogelijke invloed van het gezoef veroorzaakt door grote windmolens op Nu.nl. Bij de familie Abma stond zo'n grote molen achter de boerderij en konden wij aanhoudend het gezoef horen; 24/7 is het nooit meer echt stil wat op zich jammer is.

Zondag 20 juni zijn we na een rustige nacht op één behoorlijke regenbui na, vertrokken naar Zuidbroek. Achter een klein haventje is plek voor 5 campers en wij waren de derde. Het dorp Zuidbroek ligt in de gemeente Midden-Groningen, dwars door het dorp loopt het Winschoterdiep waar wij met onze neus naar toe staan. Bij de jachthaven waar 6 boten liggen, is een voorziening met toiletten, douches en een wasmachine. De vrouwelijke havenmeester is ook de pachter van het buurthuis dat naast de haven staat. Booteigenaren in de haven vertelden dat we haar daar maar moesten opzoeken om ons te melden, een muntje voor de wasmachine te vragen en de sleutel van de douche. De havenmeester is tevens de kok in het buurthuis /annex restaurant en had het te druk (?) om ons te vergezellen. Zij verwees ons weer naar de aanwezige biertjes drinkende mannen die in de haven aan de picknicktafel zaten. De douche en het wasmachinehok werd door één van hen geopend; zo wordt dat hier opgelost. Op deze kleinschalige reuring na, is er weinig te zien en/of mee te maken. Zuidbroek is volledig rustig en stil. We gingen met de fiets op zoek naar Napels grotendeels via een fietspad evenwijdig aan het Winschoterdiep met op gezette tijden weer een aantal grote windmolens. Af en toe doorkruizen we een klein nietszeggend dorpje waar zoals bij alle andere dorpskernen die we gezien hebben, een Kruidvat, een Aldi, een Ter Stal familiemode-zaak en een Primera de enige winkels zijn. En ..... in ieder dorp een grote kringloopwinkel die, als ik het alleen voor het zeggen had, echt aan mij besteed zou zijn. Deze samenstelling van winkels geeft een algemeen beeld; er zijn geen schattige kleine unieke winkeltjes te vinden. Het buurtschap Napels is een doodlopende weg 'Napels Oost' met kleine huisjes waar voorheen dagloners woonden. Een grappig weetje: sinds de jaren 90 is de spoorwegovergang hier gesloten waardoor de inwoners van Napels Oost en West niet mee even snel bij elkaar op bezoek kunnen. De lucht trok aardig open en tegen half vier werd het overwegend zonnig en was ons wasje snel gedroogd. Na het eten kochten we een ijsje bij het buurthuis/restaurant waar de picknicktafel-mannen naar toe verplaatst waren en nu aan de tafeltjes op het terras verder aan de bier zaten. Het restaurant is op maandag en dinsdag gesloten aldus degene die ons het ijsje verkocht, 'dan is het uitgestorven'. Wij vroegen ons af of er vanaf de woensdag dan weer opeens wat te doen is.

Maandag 21 juni; begin van de zomer, 05.32 uur volgens mijn agenda en rondom deze tijd startte bij ons in Zuidbroek de onophoudelijke regen. Niet hard, niet zacht maar gestaag. We mogen niet klagen na drie weken prachtig weer. Voor het eerst de regenjas aan om broodjes bij de Co-op te kopen. Het kleine bakkerswinkeltje waar ik me op verheugd had, was gesloten zonder aanduiding op de deur; dus geen Zuidbroeks lekkers bij de koffie. Tijd om eens rustig de komende overnachtingsplekken uit te zoeken voor de nog af te leggen route, wat klusjes te doen en de grote schepen te bekijken vanachter ons voorruit vol met regendruppels. Er staan wel opeens 9 campers in totaal en wat ik zo kan overzien, is de parkeerplaats hiermee vol. Om vier uur 's middags hielden wij het binnen voor gezien; trokken onze regenjassen aan en gingen richting Denemarken. Zodra we Zuidbroek uit waren, fietsten we door prachtige natuur: enorme uitgestrekte velden en bossen met modderige paden. Her en der een boerderij  of een huis waarbij mij opvalt dat er geen hekken of heggen omheen staan en dat geeft zo'n mooi ruim beeld. Al snel fietsten we langs gaswinningsbedrijven en aansluitend door Slochteren waar alles nog prima overeind staat (geen huizen in de steigers zien staan). Het officiële bord 'Denemarken' was verdwenen, want we zagen alleen de metalen poot waar het bord op hoort. Wel zagen we een bord van een mini-camping met de naam 'Klein Denemarken' en een straatnamenbord. Denemarken is een klein gehucht in de gemeente Slochteren. Op de terugweg zagen we aspergevelden met mooie banen waar wit plastic op lag. Nu had ik een keer op het programma 'Binnenste buiten' gezien dat dit plastic ervoor zorgt dat de asperges genoeg warmte krijgen als de zwart kant van het plastic boven ligt. Een het zorgt voor verkoeling als de witte kant boven ligt, zoals in dit geval. We kwamen rond half zeven weer thuis en toen pas hield de regen op. Een spelletje, wat voetbal gekeken en de camper voorbereid voor vertrek. Morgen richting een werelddeel.

20210619_13500120210619_13493620210619_16322620210619_16524620210620_13280620210620_13430120210620_13434020210620_14061320210621_16233320210621_16542420210621_16593320210621_17324120210621_17064020210620_135402

1. Dini&Wim:
    21 juni 2021
    Ineke ik vind het heerlijk om je verslag te lezen,wij reizen met jullie mee.Leuke foto's van Groningen.
  2. Will:
    22 juni 2021
    Leuk al jullie verhalen na regen komt zonneschijn dus het valt gelukkig allemaal mee .wat heeft Ronald een lange vingers maar ja daar is hij ook heel kundig mee
  3. Henny:
    22 juni 2021
    Heel leuk om iedere keer jullie belevenissen te lezen.
    Leuke foto's allemaal.
  4. Viola Moerman:
    23 juni 2021
    Prachtige foto’s! Jullie gaan door weer en wind door 🤛🏻👌🏻
  5. Ķäthi van Rietschoten:
    23 juni 2021
    Drente is een super mooie provincie......er zijn altijd verrassende plekjes te zien !!! Fijn dat jullie zo aan het genieten zijn !