Chagrijn

15 maart 2022 - Imola, Italië

Dinsdag 15 maart '22

Imola

20220315_204531

Er gebeurde iets heel geks vannacht op de provinciale weg voor ons; rond 23 uur kwamen aan één stuk vrachtauto's over de weg. Grote jongens met aanhangers banjerden langs. Zonder oponthoud duurde dat tot een uur of 7 vanmorgen en daarna kwamen de gewone auto's. Ik had oordoppen in gedaan, maar ik voelde dat dreunen en het ging maar door. Gammel wakker geworden en daarna ging het meteen mis; door een samenloop van omstandigheden reed ik achteruit tegen een hek. Bij het insteken van het bearlocksleuteltje (een beveiliging zodat een dief nooit kan wegrijden), stond de camper niet met de handrem aangetrokken en ik zette de versnelling in de vrijstand. Dus de camper reed vanzelf achteruit omdat we iets met de punt omhoog stonden. Ik dacht dat ik op tijd op de rem trapte, maar dat was niet zo. Nu zit er een knak in het fietsenrek.

20220315_141518~2

Ik ben úren chagrijnig gebleven. Daarna de tolweg A14 opgereden en dat verbeterde mijn stemming niet. Ik denk dat bij een kwart van de gehele afstand 'men at work' aangegeven werd. Meestal werd het verkeer naar één rijbaan geleid, of het tegemoetkomende verkeer werd tegelijkertijd ook naar één rijbaan geleid zodat de tegemoetkomende auto's en vrachtauto's vlak langs je heen moesten rijden. In die zelfde situatie gingen we ook nog door krappe slecht verlichte tunnels, soms ook best lange. Het verkeer werd van de ene naar de andere weghelft geleid en weer terug; wat een gekkenhuis. Erg eigenlijk dat we hier tol voor moesten betalen, maar ja, ze gebruiken het geld wel goed want de wegen worden wel onderhouden enzo. Misschien is het de bedoeling dat de hele tolweg vóór de zomer klaar moet zijn. Aan het eind van 'mijn' 150 km werd het opeens het tegenovergestelde; toen werd het een prachtige 6 baans weg en dat bleef zo. Heel lang langs de prachtige kust gereden tot Rimini, toen gingen we landinwaarts richting Bologna. Het is prachtig, zonnig en windstil weer. In Imola hebben we een plekje tegenover het formule 1-circuit 'Autodromo Enzo e Dino Ferrari', we hoorden de racewagens hun baantje trekken; net Zandvoort. Het circuit kreeg tot en met 2006 jaarlijks een Formule 1 wedstrijd toegewezen onder de naam Grand Prix van San Marino. In 2020 en 2021 werd de Formule 1 in Imola gereden,maar onder de naam Grand Prix van Emilia-Romagna. De wereldkampioenschappen wielrennen 2020 werden ook op  het circuit gehouden. We staan voor lage appartement complexen en de hele rij parkeerplaatsen voor hen, zijn ingenomen door Italiaanse campers die daar gewoon geparkeerd staan. Wij staan daar nu tussen. Na de lunch zijn we naar het centrum gelopen en tot onze verbazing was dat hartstikke leuk om te zien. Alle gebouwen zijn in terra- en okerkleur met louvre-luiken voor de ramen.

20220315_154125~220220315_15361220220315_164813~320220315_154950~220220315_164457~220220315_162203~2

Voor het eerst zien we veel fietsers hier. De terrassen zijn geopend en hier hoor je wel  muziek, maar hele fijne relax of 'goud van oud'. Een kathedraal (18de eeuws), een kasteel (13de eeuw), leuke winkelstraten, een prachtig plein, mooie straten met die gekleurde huizen; het was echt  heel anders.

20220315_16272520220315_164457~220220315_162545~220220315_15564720220315_15594420220315_155122~2

Tegen 6 uur in de namiddag uitgewandeld en toe aan ons spelletje waarbij ik nog steeds na bijna 50 jaar huwelijk van Ronald probeer te winnen. Grrrrrrr.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    15 maart 2022
    Wat een wisselend verslag na de slechte nacht en de rottige 150 kilometers weer een beetje vrolijkheid maar dan een spelletje met Ronald maar een goede nacht na het leuke verslag .slaap lekker .
  2. Rieke en Jan:
    15 maart 2022
    Echt heel anders he ! Die gezellig gekleurde italiaanse huizen en straatjes ,en ach een deukje is uit te deuken of om te buigen .gelukkig verder niets ergs gebeurd,zo kunnen wij nog steeds ons verheugen op mooie foto,s en leuke verhalen.
  3. Fleur:
    16 maart 2022
    Wat fijn dat de dag uiteindelijk in positiviteit veranderde! Xxxxxxxx
  4. Paula:
    16 maart 2022
    Wat een pech…kan gebeuren. 😢 nu genieten van het ‘rijke’ noorden .
  5. Will:
    16 maart 2022
    Na regen komt zonneschijn zullen we maar zeggen misschien ook graag een beetje naar huis , niet de moed verliezen hoor het komt allemaal goed
  6. Dini&Wim:
    16 maart 2022
    0 en de fietsen zijn nog heel, heb je het toch goed gedaan.Ineke na regen komt zonneschijn.Nu alleen nog winnen van Ronald,👏