FIN

19 maart 2022 - Dambach-la-ville, Frankrijk

Vrijdag 18 maart '22

Dambach-la-Ville

20220318_193628

Vanmorgen na een stille, rustige nacht eerst een korte wandeling in de bergen gemaakt.

20220318_10250320220318_10105820220318_10161720220318_102832

Na het ontbijt uit Hergiswil vertrokken en bij Bazel de grens over naar Frankrijk. Het is heel druk op de weg, we zien ook heel veel campers. Bij de eerste de beste supermarché gestopt, een hyper-U en ohoh wat heerlijk om daar een uurtje rond te snuffelen en heerlijke Franse kaasjes te scoren. De eerste camperplek aan de Rijn in Duitsland was afschuwelijk. We hadden het laatste plekje op een overvol terrein, hutje mutje. Vertrokken naar een andere en die was weer in Frankrijk; vol! We zijn dezelfde grenspost drie maal gepasseerd (van Zwitserland naar Frankrijk, van Frankrijk naar Duitsland, van Duitsland naar Frankrijk) en de laatste keer stond er niemand meer te controleren. Driemaal is scheepsrecht; op de derde plek, een officiële camperplek, is ruimte genoeg. Deze plek is van 'Camping-car park'. Je koopt éénmaal een deelname pasje voor € 5,- en vervolgens kan je met deze pas op alle deelnemende terreinen in Frankrijk inloggen of zelfs van tevoren reserveren voor een heel redelijk tarief. Dat pasje lag thuis, maar we hadden wel een afdruk op onze telefoon. Op deze manier konden we telefonisch ons deelname nummer aan de organisatie doorgeven en de betaling regelen. Een mooi nieuw terrein met elektra, water, loospunt en  vlakbij het dorp. We kijken uit op natuur, rechts een voetbalveld en achter ons een weiland met paarden. In de verte de Vogezen. In totaal staan vier campers op een terrein waar plek is voor 12. We hebben twee nachten geboekt om even tot rust te komen.

Zaterdag 19 maart '22

Dambach-la-Ville

Heerlijk geslapen op deze rustige plek. We worden wakker met een helder blauwe lucht en een stralend zonnetje, maar wel koud door een scherpe wind. De  overige drie campers vertrokken en er kwamen er 8 voor terug. Ik ben naar de bakker gefietst om een speciaal voor deze streek type brood te kopen. De bakker is alleen in de ochtend open en dit brood was helaas al uitverkocht, maar genoeg ander lekker uitziende baquettes.

20220319_131318

Het viel me op dat er Frans en Duits door elkaar wordt gesproken. Na het ontbijt zijn we met z'n tweetjes naar het dorp gefietst en daar rondgewandeld. Het stadje ligt aan de voet  van de Vogezen en op de weg van de Elzaswijnen. De Elzas staat vooral bekend om de 170 km lange wijnroute, 'Route des Vins d'Alsace'. Dambach-la-Ville staat totaal in het teken van de wijn; vele wijnhuizen zitten in prachtige vakwerkhuizen en bieden proeverijen aan.

20220319_13232320220319_125400~220220319_12472720220319_130234

Een groot deel van de huizen en gebouwen in de oude binnenstad dateren uit de middeleeuwen. Bijna alle huizen zijn vakwerkhuizen; vakwerk is een bouwwijze om muren te maken, waarbij de dragende structuur uit houten balken bestaat. Het is eigenlijk een vorm van houtskeletbouw. De kleuren zijn prachtig; rood, roze, oranje, geel, blauw en turqouise. Echt heel leuk om doorheen te wandelen.

20220319_13231620220319_13150320220319_131449~220220319_13173520220319_13074620220319_13070420220319_13021520220319_12574920220319_13015320220319_12480620220319_125025~2

Dit is mijn laatste verhaal, want we gaan echt richting huis. De komende week wordt een 'regel'-week: Morgen naar Luxemburg, maandag en dinsdag naar Arnhem (naar een  winkel voor barefoot-schoenen), woensdag naar Assen (nicht opzoeken), donderdag naar Leek (nieuwe tafelpoot voor in de camper), en naar Groningen (nieuwe matrassen voor in de camper), vrijdag naar Heemstede.

We zijn dan 11 weken op reis geweest en hebben ontzettend veel gezien en beleefd met de Peloponnesos en Puglia als hoogtepunten.  We hebben allerlei weertypen gehad:  sneeuw, zon, warmte, regen, wind en kou. We hebben de camper leren kennen en er is wel het een en ander aan te veranderen om het naar onze zin te maken, maar dat is het waard. Reizen in de winter heeft vele voordelen, maar ook nadelen. Wij zullen dat niet meer zo snel doen. Dit type camper leent zich meer voor mooi weer. Trouwens wij gedijen ook beter in wat warmer weer. We hebben elkaar weer positief leren kennen op zo'n kleine oppervlakte; dat was best wel spannend en leuk. De gevreesde heimwee heeft niet echt toegeslagen, het was van korte duur en door wat intensiever contact met de dochters kwam dat weer op z'n pootjes terecht.

Een paar weetjes;

- de kosten per week voor gas en diesel is € 132,50

- bijna 8000 km gereden

- Voor de maand februari hebben we een rekening gekregen voor elektra-verbruik in Heemstede van € 3,60 !!

Iedereen bedankt voor de leuke en lieve reacties. Ik vond en vind het ontzettend leuk om te schrijven. We laten Reislogger een mooi boek maken van alle verhalen, foto's en reacties.

Tot de nieuwe lange reis in het najaar.

Liefs, Ineke

en van Ronald natuurlijk

1. Annie Beemster:
    19 maart 2022
    Dank je wel dat we mee mochten genieten.
  2. Viola Moerman:
    19 maart 2022
    Onze rekening voor 1 maand is 315,- euro….!! Dus dat is dan wel echt een groot voordeel in deze tijd.

Grappig dat jullie straks al wel in NL zijn zeg maar veel gaan regelen eerst.

Tot zaterdag, mooi afsluiter deze blog 👌🏻
  3. Dini&Wim:
    19 maart 2022
    We vonden het het heel fijn om jullie reis zo te kunnen volgen en wensen jullie een heel goede terug reis, liefs Dini en Wim
  4. Ageeth:
    19 maart 2022
    Bijna jammer dat het voorbij is.Ik vond het iedere dag weer leuk om je verhaal te lezen en mee te beleven.
    En nu een goede reis naar huis .
  5. Marja:
    19 maart 2022
    Dank je voor de leuke reisverhalen en tot ziens in Nederland en een goeie thuisreis .liefs Marja
  6. Paula:
    19 maart 2022
    Wat fijn, dat ik dagelijks mocht genieten van jullie verhaal. Het was een bijzonder avontuur in jullie nieuwe buscamper. Dank jullie wel en welkom thuis! 😍
  7. Anna:
    19 maart 2022
    Leuk gevonden om een kijkje in jullie (reis)keuken te zien. Moedige reis ook. Tot gauw op jullie Heemsteedse honk.
  8. Fleur:
    Tot snel! Goede reis nog deze week. Xxxxxxx
  9. Hanneke:
    20 maart 2022
    Dank voor je leuke, mooi omschreven verhalen ! En foto's natuurlijk !
    Ik ga ze missen , maar ook leuk jullie weer gauw te zien in Heemstede . XX
  10. Jeanne de Ruig:
    20 maart 2022
    Wat een aparte huizen allemaal.Nu op naar home sweet home.Ook wel weer fijn om thuis te zijn.Kunnen jullie nagenieten van alles wat je gezien hebt.
  11. Anneke Klinkenberg:
    20 maart 2022
    Bedankt voor weer een leuke reis.
    Nog gezellige dagen en een veilige thuiskomst.
    🤗 lieve groetjes van ons en tot snel.
  12. Ans.:
    20 maart 2022
    Dank je wel voor alle leuke verhalen ik heb ervan genoten. Goede reis naar huis. Liefs Ans.
  13. Henk Van Dijk:
    21 maart 2022
    Bedankt voor jullie leuke en interessante verhalen, wij wensen jullie een voorspoedig reis terug naar huis
  14. Henny:
    21 maart 2022
    Heel leuk as het om al jullie belevenissen te lezen.
    Goede reis terug en tot snel.
    liefs van ons