Op weg naar Vijfhuizen, aansluitend naar Wormer; dit is mijn laatste blog van deze reis !

26 september 2020 - Évreux, Frankrijk

Op de plaats rust; we zijn in Évreux gebleven. Bij het openen van de luiken, kwam de blauwe hemel op ons af en het zonnetje scheen hoge deunen. Buiten was het 8,9 gr; heerlijk weer om in de stad te struinen. Na het ontbijt wilde ik nog even Cora 'in' om wat leuks voor de kleinkinderen te zoeken. In de koopjeshoek ben ik o.a. geslaagd, maar bij het afrekenen leek geen rekening gehouden te zijn met de kortingen. Bij de service-balie wisten ze mij te overtuigen dat alles goed was gegaan. Bij thuiskomst onder de koffie ben ik mijn bon toch eens gaan narekenen en mijns inziens klopte het niet. Ik weer naar Cora om er verder over te praten. Bleek toch dat ze de helft waren vergeten en dat kreeg ik cash, maar de andere korting stond onderaan de bon en dat bedrag kon alleen verrekend worden bij de volgende keer boodschappen doen. Het feit dat wij hier op vakantie zijn, deed er even niet toe. Wij hebben toen voor € 23,- aan boodschappen ingeslagen die we toch anders nodig zouden hebben, zoals perssinaasappels, broodboter, koffie etc. etc. tot we aan het bedrag waren en zo was het weer opgelost. Vanaf onze camperplek liepen we het redelijk overzichtelijke centrum in. De stad is 26,45 vierkante km groot en oogt vrij klein althans aan het eind van de straten kon ik de heuvels zien, waar de stad ophield. In deze corona-tijd zijn we wat huiverig om steden te bezoeken, maar daar hoefden we ons hier geen zorgen over te maken. Er waren nauwelijks mensen op straat en de winkels waren leeg. De eerste kerk waar we naar toe liepen vonden we al prachtig, maar toen we even later de kathedraal in het oog kregen, viel de eerste bijna in het niet. Er lopen allerlei riviertjes door de stad en die zijn versierd met een houten gebouw op een bruggetje, beelden, watervalletjes, bloemen. Teveel om te fotograferen. Bij het stadhuis aangekomen, stond een bruids-motor voor de trap geparkeerd, fotografen stonden paraat en prachtig geklede gasten stonden buiten te wachten. Ik denk dat ze een dress-code hadden , want de meesten droegen iets roods (zelfs rode mondkapjes) met zwart gecombineerd. Ik vroeg aan één van de wachtenden of er een bruidspaar op komst was en dat was zo. Een prachtig bruidspaar daalde de trap af nadat ze even geposeerd hadden voor het fotomoment. Iedereen klapte en juichte; echt leuk om mee te maken. De sfeer in de stad is gemoedelijk, rustig en gezellig. Onderweg hele vrolijk gekleurde mooie leren handgemaakte Laura Vita laarzen gekocht. Tegen een uur of drie weer thuis aangekomen om te lunchen. De restaurants zijn trouwens geen aanrader in Frankrijk op dit moment. De mensen moeten zich aan één meter afstand houden, maar men zit echt vlak op elkaar. Dat voelt voor ons niet goed. Vlak na onze thuiskomst kwam de brandweer op de brug aangrenzend aan ons terrein om oefeningen te doen. Er is sowieso veel reuring om ons heen, want twee van de vier aanwezige campers zijn vertrokken, maar er zijn veel campers die erop willen. Die zes plaatsen zijn dus zo vol. De meneer van die scheepjes op zijn dashboard, bemoeit zich met alles en regelt alles haha. Hij lijkt trouwens precies op een acteur die in de serie 'you better call Saul' speelt en dat is zo grappig om te zien. Een jongere uitgave van hem (de zoon??) kwam regelmatig langs bij zijn vader (denken wij) en neemt dan wat lekkers mee. Dus die kletst ook met iedereen. Eén echtpaar was even met de camper van het terrein afgegaan en kwam later weer terug, ik weet niet precies wat er gaande was, maar iedereen bemoeide zich ermee en zwaaide met beide armen van boven naar onder. Gelukkig werd er ook bij gelachen. De oudere buurtjes links van ons, kwamen ook maar eens naar buiten om mee te praten. De jongere vrouw van de camper die hier permanent staat, kreeg wat mot met haar echtgenoot/vriend en dat was duidelijk te horen. Ondertussen heb ik maar weer even mijn kleine wasje gedaan. Er is heel veel gaande op zo'n kleine commune. Wij willen voor morgen in Cappy reserveren, maar dat lukt niet één dag van tevoren. We gaan morgen zo vroeg mogelijk op pad en willen dan 1 nacht in Cappy blijven, vervolgens gaan we door naar België en proberen we dinsdag in Vijfhuizen te zijn. Donderdag gaan we voor een week in Wormer staan omdat Viola en Maarten gaan trouwen.

Wij hebben een super vakantie gehad; alles goed gegaan (laat ons hopen dat dat zo blijft) en hopelijk 'zie' ik jullie terug bij de volgende reis.

Bedankt voor de reacties en het volgen.

Liefs,

Ineke

20200926_13031820200926_13051020200926_13085220200926_13093220200926_13163320200926_13210220200926_13223420200926_13244320200926_13252720200926_13260120200926_13355120200926_14031020200926_14165420200926_14193620200926_14420720200926_16005720200926_170357

1. Annemarie Vos:
    26 september 2020
    Leuk om jullie reis te volgen, Ineke en Ronald, dat hebben jullie toch maar mooi gefikst. Voor Corona hoef je echt niet bang te zijn. Wie weet komen we elkaar nog eens tegen! Mooie bruiloft gewenst ook! Groetjes, Annemarie
  2. Ageeth:
    26 september 2020
    Iedere avond keek ik uit naar je leuke verhalen ,ik heb er echt van genoten ,maar aan alles komt een eind .we wensen jullie een hele goede terugreis en een prachtige huwelijksdag bij Viola en Maarten
  3. Kees de Jong:
    26 september 2020
    Wat een leuk stadje dat Evreux. Moet ik ook eens langs.
  4. Ellende Jong:
    26 september 2020
    Genoten van al jullie avonturen. Echte Ineke laarsjes heb je gekocht,heel leuk zijn ze. Hoop ze gauw in het echt te zien,want dan zijn jullie weer terug in het land. Een hele goede terugreis en alvast een gezellige en mooie bruiloft. Liefs Ellen
  5. Henk Van Dijk:
    26 september 2020
    Wat een mooie afsluiting van jullie enerveerde en actieve reis in Frankrijk, het was erg leuk om jullie dagelijkse belevenissen te mogen volgen in een leuk samengevat verhaal, hartelijk dank en heel veel plezier a.s. Donderdag bij het trouwen van Viola en Maarten erg verrassend overigens.
  6. Anneke Klinkenberg:
    Hoi Ronald en Ineke,
    Leuke vakantieverhalen. Je bent een echte beeldende vertelster, Ineke
    Nu weer lekker naar huis voor de volgende belevenissen......lieve groetjes 🤗
  7. Marja:
    26 september 2020
    Dank voor de leuke verhalen keek er elke avond naar uit wat jullie nu weer hadden beleefd zal het missen . Kun je niet elke avond een verhaaltje vertellen kan ik rustig slapen . Goeie reis nog en fijne trouwdag van Viola en Maarten .tot snel .
  8. Dini&Wim:
    26 september 2020
    Het is leuk om je verslag te lezen, jammer dat het stopt.Wij wensen jullie een fijne reis naar de Wormer en voor jullie allemaal een prachtig trouwfeest xxx
  9. Evelien:
    26 september 2020
    We hebben met veel plezier jullie reisblogs gelezen en genoten van het alledaagse wat jullie als camperaars hebben beleefd, ook de foto’s waren prachtig. Voor ons als camperaars herkenbaar.
    Misschien treffen we jullie nog in Vijfhuizen, groetjes Evelien en Willem.
  10. Viola Moerman:
    27 september 2020
    Wow, dat zijn echt prachtige laarzen!! En een hele mooie stad om mee af te sluiten. Goeie reis terug en tot snel 🙋🏼‍♀️
  11. Will:
    27 september 2020
    Goede terugreis en toch nog hopelijk een beetje genieten onderweg, wil je Viola haar adres appen?
  12. Hanneke:
    27 september 2020
    Dank voor al het leesplezier . Ik ga je verhalen missen ! Mooie afsluiting van jullie reis , een bruiloft ! Gefeliciteerd, En paar fraaie laarzen !
    Goeie reis nog en tot gauw , Liefs Han
  13. Henny:
    27 september 2020
    Het was weer geweldig al jullie avonturen mee te mogen beleven.
    Goede reis terug en tot snel!
  14. Jeanne de Ruig:
    27 september 2020
    Jullie zijn een maand weg geweest,maar door alle belevenissen in de leuke verhalen verwoord lijken het wel maanden.Mooie herinneringen om op terug te kijken.
    Feestelijke huwelijksdag gewenst en hopelijk tot gauw.
  15. Rob:
    28 september 2020
    Leuke verhalen. Het roept bij ons ook herinneringen op van vroeger toen wij met de vouwwagen naar Frankrijk gingen. Dan konden wij 's avonds laat de Hollandse radio horen die begon met: Gute nacht Freunde. Goede terugreis.
  16. Theo en Käthi:
    29 september 2020
    Het was weer een heel amusant,beeldend geschreven reisverslag, dank je wel dat we met jullie mee mochten genieten ! Welkom terug in Nederland !! hoop jullie snel weer te spreken en te zien.
    groetjes van ons allebei
  17. Rieke en Jan:
    2 oktober 2020
    Dank je wel voor het vakantie gevoel wat jullie ons hebben gegeven met jullie reis door Frankrijk.top mooie trouwdag en tot gauw.