Noordelijker in Noordholland kon niet

17 juni 2020 - Den Helder, Nederland

De jongste boerendochter die ik zo'n 16 jaar schatte, was de enige die we konden vinden op het erf. We vertelden haar dat we het hier heerlijk hebben gehad en gaven onze complimenten. Ze boog haar hoofd uit verlegenheid en zij niets; pas toen we ons omkeerden om weg te gaan, riep ze ons na dat ze ons een prettige dag wenste. Het weer zag er veelbelovend uit en dat hadden we ook nodig voor onze dagbesteding die we in ons hoofd hadden. We zijn 21 kilometer noordelijk gereden naar het grote camperpark in Willemsoord aan de haven van Den Helder. We hebben een prachtige plek met uitzicht op de boten. Het is allemaal picobello geregeld: muntjes voor de elektra en een pasje voor de brandschone en nieuw uitziende douches en toiletten. Weer een toeristische folder rijker met daarop de tekst 'Den Helder aan zee; robuust en maritiem'. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, hebben we onze fietsjes gepakt richting de ferry naar Texel. Halverwege kwamen we er achter dat we de telefoon hadden laten liggen waarop de e-tickets stonden, dus terug om deze op te halen. Op de ferry merkten we dat ook de mondkapjes nog in de camper lagen. Die konden we natuurlijk op het schip kopen. De zon scheen en het was lekker warm; we hadden het gevoel dat we een mini vakantie deden in onze vakantie. Binnen een half uurtje zaten we op de fiets en namen de route Oudeschild, Den Burg en weer terug. Wat een prachtig eiland en wat een bijzondere sfeer. Tot Oudeschild hebben we het fietspad langs de zee aangehouden waar het strand niet toegankelijk is omdat er nieuwe aanplant staat. Toen we bij een kruispunt wat vertwijfeld om ons heen keken, vroeg een mevrouw uit Texel ons om te klagen bij de VVV. De Texelaren snappen niet dat het strand niet toegankelijk is en dat de fietspaden op sommige plekken afgesloten zijn. En als nou veel mensen gaan klagen dan gaan ze dat misschien aanpassen. Dat gaan wij niet doen, omdat we ervan uitgaan dat het niet zonder reden is afgesloten. In de ondiepe zee zagen we in de verte flamingo's; maar door ons snelle vertrek naar de ferry waren we ook de verrekijker vergeten! Oudeschild is super leuk en gezellig. Een terrasje gepakt en 'mensen gekeken'. Weer verder door de weilanden vol met schapen en beeldschone boerderijtjes. De zon en het gevoel dat we schone lucht inademden, gaf ons echt een 'boost'.  Om 3 uur zaten we verkwikt en gelouterd weer op de ferry terug. Vlakbij de haven is het centrum en daar hebben we boodschapjes gedaan. En ..... gelukkig was er ook een tweedehandswinkel waar we een kleine rechaud met een echte caquelon voor de kaasfondue hebben gevonden voor het bedrag van € 3,50. Dit deel van Den Helder ziet er ontzettend leuk uit; terrasjes her en der, mooi uitgevoerde nieuwbouw en gerestaureerde grachtenpandjes. Na ons drankje, spelletje en avondeten zien we rechts van de camper een prachtige zonsondergang, maar links is het pikkedonker. Het ziet er onheilspellend uit en iedereen is bezig om fietsen in het plastic te pakken en vast te binden. Alle tafeltjes en stoeltjes worden opgeborgen; klaar voor het noodweer wat misschien komt als we het weerbericht mogen geloven. Morgen blijven we in Den Helder om onder andere De Helderse Vallei te bezoeken.

20200617_11305920200617_12150720200617_12250420200617_13364220200617_14520820200617_20303820200617_203122

1. Fleur:
    17 juni 2020
    Mooi!!
  2. Ellende Jong:
    17 juni 2020
    Wat een leuke verhalen. Ik geniet mee van jullie vakantie.
  3. Viola Moerman:
    18 juni 2020
    En, hoe was het noodweer?!

Mooie foto’s!
  4. Dini&Wim:
    18 juni 2020
    Als jullie nog in Den Helder zijn is het zeker de moeite waard om de donkere duinen te bezoeken, wij kwamen daar veel toen we nog in Wieringerwerf woonden. Gr. Dini&Wiebe
  5. Anneke Klinkenberg:
    18 juni 2020
    Wat leuk hè.....je eigen land ontdekken. Wat zal het fijn zijn om er uit te zijn.
    Liefs, W&A
  6. Rieke en Jan: