Niet linksom, dan maar rechtsom

25 september 2020 - Évreux, Frankrijk

Vannacht enorme hoosbuien gehad; we dachten zelfs dat onze dakramen het zouden begeven. Bakken tegelijk naar beneden! Onafhankelijk van elkaar hadden we de nachtmerrie dat we met camper en al door de Vire dobberden. Bij het ontwaken, lagen we niet in de Vire en we waren niet met onze wielen in de drassige grond gezakt. Na het ontbijt scheen de zon zelfs, maar het was ijzig koud. We hebben toch nog een kleine wandeling gemaakt in de omgeving en ik moet zeggen het was prachtig. De glooiende groene heuvels om het riviertje heen, de prachtige oude kerk waarvan we de klokken al om 7 uur hoorden luiden, de tractoren die langzaam door het land schoven. De straat waar we in konden kijken bestond uit mooie oude huizen, alles even stil en bijna middeleeuws. De boulangerie was gesloten en stond in de verkoop, ik heb iemand horen zeggen dat als de bakker in een Frans dorp dicht is dat dan het dorp ten dode is opgeschreven. Toch stonden overal mooi onderhouden bloembakken en werd dapper op de VVV-bordjes verwezen naar een grot in de omgeving en naar onze camping. Vanaf de brug konden we onze camping overzien en er zijn wel 100 plaatsen! In het toiletgebouw van de camping een douche genomen die héél langzaam wat lauw werd (toch maar mijn haar gewassen) en daarna uitgepuzzeld waar we nou precies naar toe moesten. Op de RIVM worden de oranje regio's aangegeven en wij moeten dat dan opzoeken op onze ANWB-routekaart uit 2013. We kwamen erachter dat de Seine grotendeels de grens was van zo'n gebied. Qua afstand wilden we er niet doorheen rijden, linksom konden we niet, dus dan maar rechtsom vanaf Caen gezien naar Evreux. Het eerste deel ging over een snelweg en het tweede deel zoals vanouds 'na 200 m bij de rotonde tweede afslag'; dat vond Tom wel fijn om weer eens te zeggen! Uiteindelijk wij ook, want het bleek een hele mooie route door kleine dorpen met heel oude vakhuizen. Zo oud dat ze er soms nog half ingestort bijstonden; daardoor werd het juist extra mooi om te zien. Op een tussenstop kwamen we zowaar 3 Nederlandse campers tegen; ook op de vlucht. In Evreux draaiden we bij aankomst de eerste straat rechts en daar was onze camperplaats. We moesten een camping-car pass'étapes aanschaffen voor € 5,- en daarbij het stageld van € 10,- wat op zich duur was voor hetgeen we kregen. Het is al eens eerder voorgekomen dat we een pas hadden moeten kopen en dat deden we steeds niet (gierigaards die we zijn). Jammer achteraf want die pas is je leven lang geldig en het is hartstikke handig om de volgende plaats op te zoeken en het lijkt erop dat er nu al een tegoed staat op onze pas. We staan op een klein goed aangelegd terrein geschikt voor 6 campers allemaal met elektra en een tussenhaag. Er staat één camper voor vast zo lijkt het, één Engelse, drie Franse en wij kwamen erbij. Eén van die Franse campers kwam na ons aan, er zat een wat oudere man aan het stuur en verder was er niemand bij hem. Voor het voorraam stond een zeilscheepje met twee zeilen, twee kleine scheepjes en een vuurtorentje op zijn dashboard. Bij het besturen lijkt het me best onhandig om daarom heen het overige verkeer in de gaten te kunnen houden. Aan de kopse kant van het terrein staat een lange houten plantenbak waar de tekst 'Incroyables comestibles' op staat, met heerlijke kruiden en in de zomer groeien er ook groenten. Er staat een bordje bij 'servez-vous, help yourself'. Bij onze yahtzee had ik dit keer dus een sinaasappel-cocktail met vers geplukte munt !! erin. Wat weer ontzettend grappig. Ik heb meteen een bosje verschillende kruiden geplukt voor het avondeten. En vlak bij is een enorme grote super met de naam Cora (nooit van gehoord), maar wat een keuze in allerlei brood, yoghurt enz. De lunch was weer binnen. Morgenochtend gaan we eerst een stadswandeling doen want er schijnt hier een onwijs mooie kathedraal te staan. Nu hebben we een volgende plek via de net aangeschafte pas uitgezocht; we gaan naar 'Cappy' for all places.

20200925_093328

20200925_093435

20200925_104524

20200925_10464420200925_10463920200925_10461720200925_10481220200925_10503720200925_14125120200925_14133320200925_14142720200925_17003220200925_174721

1. Annie en Jaap Beemster:
    25 september 2020
    Hoi, wij reageren niet elke keer maar we vinden de verhalen geweldig. Mooi geschreven en zo beeldig. Bedankt in elk geval.
  2. Ineke:
    25 september 2020
    Nee joh, dat hoeft ook helemaal niet. Ik schrijf het blog om uiteindelijk een boek ervan te laten maken. Wij hebben in de coronatijd al onze reizen in boekvorm uitgebracht. Maar ondertussen wel leuk om af en toe wat te horen :)
  3. Viola Moerman:
    Spannende tocht!
    Die foto met die rode bloemetjes is echt prachtig, de rest ook hoor 😉
    Veel plezier morgen in het stadje.
  4. Marja:
    Proost .
  5. Hanneke:
    26 september 2020
    Leuk verhaal weer , mooie foto's ! Ja dat is een hele mooie kathedraal !
    Geniet ervan !
  6. Theo en Käthi:
    29 september 2020
    weer leuk om jullie belevenissen te lezen !!!
  7. Rieke en Jan:
    2 oktober 2020
    Wij sluiten ons aan bij de Fam Beemster we reageren niet altijd , ook wij vinden het heerlijk om jullie reis te volgen en te genieten van de mooie foto’s 👍