Op wereldreis en de 20ste bestemming is ...........

1 juli 2021 - Hurwenen, Nederland

Bern !!

Donderdag 1 juli begon heel grijs en koel.  We hadden heerlijk geslapen en wilden meteen na het ontbijt op stap, maar ...... dat was onmogelijk ! We wisten van tevoren dat een camper deze ochtend niet door de loods kon vanwege levering van grondstoffen voor de champignons, maar wij hadden er niet op  gerekend dat we er ook niet per fiets of lopend door konden. De hele breedte van de ingang werd ingenomen door een enorme vrachtauto met lopende band die aarde met voedingsstoffen in de grote lage bakken liet lopen. Op deze materie groeien de champignons, vertelde de chauffeur. Afijn, dat werd wachten tot een uur of half twaalf. Een te gekke mooie fietstocht langs de Maas, tussen weilanden, door industrieterreinen en dorpjes. Onze camperonderkomen, het Uilennest was niet het enige champignonbedrijf, we zagen er heel veel in de omgeving  en heel veel kassen voor bloementeelt. Wat daarbij opvalt dat er naast deze bedrijven vaak een groot kitscherig huis staat; de een nog erger misplaatst dan de ander. Heel jammer, want in de dorpen staan juist nog heel sfeervolle in ere gehouden boerderijen of huizen met riet gedekt. Gisteren viel mij de zoetige bloemige geur op toen wij wandelden en vandaag merkte ik dat ook op. Misschien door al die bloemenkwekerijen of door bloeiende bomen? Ik weet het niet, maar het was heerlijk. Wat me ook opviel ten opzichte van het noorden van het land is dat er hier geen enkele windmolen is te zien. Op het 'eiland' Nederhemert ligt de buurtschap Bern. Vermoedelijk is Bern gesticht in het jaar 1134 op wat de Abdij van Berne was. Onderweg hebben wij geen spatje regen gevoeld, maar de soms drijfnatte fietspaden verraadden ons dat er pittige buien waren gevallen. De rally-opdracht is om de Gootspokenroute in Zaltbommel te wandelen. Óp naar het toeristisch informatiepunt in Zaltbommel om de stadwandeling te kopen. Bij inlevering van een waardebon uit ons rallyboekje kregen we fietszadelhoesjes en een fietskaart. Door alle commotie waren we nog niet aan koffie toegekomen. Op een reclamebord bij een gezellig terras stond dat ze de échte Bossche bollen hadden en dat werd onze lunch vervanger. Zaltbommel is een schilderachtige oud vestingstadje en vele kunstenaars lieten zich inspireren door dit stadje langs de Waal. Een van die kunstenaars is Joris Baudoin met als bijnaam Joris Beton omdat hij beelden van beton maakt. Hij maakte in opdracht kleine betonnen beeldjes die een plaats kregen op de historische panden in de binnenstad. Deze beeldjes, de gootspoken, zijn nu vaste bewoners van de vestingstad. Gootspoken zijn unieke en persoonlijke beeldjes van terrazzo-beton die zich aan of op huizen bevinden, meestal in de dakgoot. Ze vertellen iets over de bewoners of over de historie van dat pand. De kunstenaar maakte in 1994 zijn eerste gootspookje maar had over het plaatsen nog niet echt nagedacht. Een toevallig langsrijdende shovel bracht uitkomst en tilde Joris met zijn beeldje in de  bak omhoog tot aan de goot. En zo is het gootspokentijdperk aangebroken. De wandeling door het prachtige oude centrum was voor ons extra leuk op deze manier. Grotendeels langs de Waal en de Hurwenense uiterwaarden fietsend kwamen we weer terug, maar nu was ons einddoel een brasserie die we gisteren al hadden gespot. Aan de rand van de uiterwaarden met direct zicht op de uitgestrekte Waal hebben we heerlijk gegeten. Wat een ontzettend leuke dag was dit en wat een práchtige omgeving hier. Morgen onze laatste bestemming van de wereldreis!

20210701_10151220210701_12205720210701_13201420210701_13385220210701_13403520210701_14153720210701_14183920210701_14273520210701_15044120210701_15092220210701_155211

1. Viola Moerman:
    1 juli 2021
    Leuk verhaal! Toch steeds weer nieuwe belevenissen en andere dingen te zien in ons kleine Nederland.
    Erg leuk dat jullie de wereldreis hebben gedaan ✅
  2. Fleur:
    Wat een grap, die gootspoken! Hihi. En klinkt hartstikke leuk het verhaal! Xxxx
  3. Marja:
    1 juli 2021
    Een leuk verhaal en mooie foto’s van de gootspoken ,wat is er toch veel te ontdekken in ons landje .
  4. Dini&Wim:
    2 juli 2021
    Bedankt voor de leuke reisverhalen en we zo mee genieten alsof we het zelf hebben meegemaakt. Liefs van Dini&Wiebe
  5. Hanneke:
    2 juli 2021
    Weer een leuk verhaal ! Wat een schattige beeldjes in die goten ! Inderdaad veel leuker om zo door het stadje te lopen .
    Ik ben heel wat wijzer geworden door jullie reis , van de meeste 'wereldsteden' in Nederland had ik nog nooit gehoord ! Inspirerend !
    Liefs Han