Op wereldreis en de 12de en 13de bestemmingen zijn .........

27 juni 2021 - Hoogeveen, Nederland

12. Engeland

13. Siberië

Maar eerst de wandeling op de zeer warme zaterdag 26 juni. De lucht was egaal grijs en het voelde benauwd warm aan; we hebben 13.000 stappen gezet. Halverwege besloten we de wandeling wat in te korten want we voorzagen al dat het lastig zou worden met de voetjes en dat was ook zo. Bovendien was er helaas geen terrasje te vinden onderweg. In de namiddag zaten we met onze benen omhoog bij de camper toen de lucht zich samenpakte en het licht begon te donderen. Het onweer zette niet door en het bleef gelukkig bij een paar spatjes regen. Toen ik 's avonds aan Frans zei dat ik zijn bijzondere verhaal had gegoogeld, vertelde hij mij het verloop van de laatste twee jaar. De energietransitie zou moeten plaatsvinden door een groene manier van gaswinning. Daar hebben ze alle koeien in Wijnjewoude voor nodig, want na de mestgisting ontstaat een gas die gebruikt gaat worden. Nu hadden Ronald en ik onderweg een aantal spandoeken gezien waarop stond 'Nee, géén mestgisting' en begrepen niet wat dit betekende. Een aantal boeren zijn pertinent tegen de plannen van Frans en de zijnen omdat ze bang zijn voor de mestopslag, mestgisting én voor de gas. Brussel en\of de Nederlandse overheid heeft het actiecomité van flink wat geld voorzien en daarvan zijn onder andere de oude bassins van de waterleidingen in het dorp opgekocht. In die bassins moet t.z.t. de mest verzameld worden voor de gisting. Afgelopen week zijn nog eens miljoenen gestort en daarvan heeft elke bewoner 2000 euro gekregen als eerste financiële stap om de huizen te verduurzamen. Ondertussen voeren de boeren die niet mee willen doen, actie om de plannen de dwarsbomen en gaan tot de rechter aan toe. Het hele mooie verhaal heeft dus een keerzijde; het dorp is verscheurd en sommige bewoners kunnen het bloed van Frans en de zijnen wel drinken, aldus Frans. Heel jammer dat dit mooie plan zo'n moeizaam verloop heeft.

Er zijn twee campers vertrokken en twee nieuwe voor in de plaats gekomen. De eigenaar van één van die campers deed een rondje rond de vijver, maar die stopt bij onze plek dus hij knoopte een praatje aan. Hij vertelde dat hij met zijn echtgenote voor het eerst een camper hadden en dit was de tweede stop voor hen. Ze hadden de tweedehands camper samen met de dochter van zijn echtgenote gekocht. Dit gaat namelijk om zijn tweede vrouw die ook gescheiden is. Beiden zijn in Wolvega opgegroeid en zij waren elkaars eerste liefde toen hij 18 en zij 16 jaar was. Uiteindelijk is ieder met een andere partner getrouwd en is zij in Duitsland gaan wonen en hij bleef met zijn gezin in Nederland. Toen zij na 25 jaar ging scheiden, heeft ze in de loop van de tijd contact gezocht met haar allereerste vriendje en die bleek ook ondertussen gescheiden te zijn. Na 30 jaar elkaar niet gezien te hebben, vond de ontmoeting plaats en het was of er geen tijd tussen had gezeten, vertelde hij. Nu zijn zij inmiddels ook alweer 20 jaar met elkaar getrouwd en zijn ze ontzettend gelukkig. Wat een romantische story!

Vandaag, zondag de 27ste konden we heerlijk buiten ontbijten onder een strakblauwe hemel. Wij waren vandaag de enige camper die vertrok, maar eer dat kon, moesten twee campers het terrein verlaten zodat wij door de poort konden. Het gaf weer net zo'n reuring als toen we kwamen, de tafeltjes en stoelen opzij en dat allemaal voor die hippies riep één van de bewoners lachend. Na veel gezwaai en dankzegging richting Frans en zes kakelverse eitjes rijker, vertrokken we. Wat een heerlijke dagen hebben we hier gehad. Om de volgende bestemmingen van de wereldreis in één dag te kunnen bereiken, hebben we voor het midden gekozen en dat werd Hoogeveen op een groot parkeerterrein waar vier camperplaatsen zijn gerealiseerd. Voor, zij en achter staan lage flats en aan de andere zijkant is een grote Jumbo. Aan de achterkant van de Jumbo blijkt de uitgaansstraat te zijn vol kroegen en dancings. Toen wij een blokje gingen wandelen liepen we over lege bierflesjes, oranje petjes en kleppen, bierviltjes en ander ongeregelde zooi, door de lucht van verschaald bier langs enkele onderuitgezakte 'verlopen' koffie drinkende uitbaters. Kortom de naweeën van een eerste avond waarop flink gefeest is. Verder de hoek om waren gezellige terrassen waar we een kopje koffie met een lekkere wafel hebben genomen, ondertussen kwam de eerste oranje uitgedoste feestfanfare al toeterend langs. Dat kon nog wat worden als Nederland zou gaan winnen, dachten wij. We hebben de fiets gepakt en vijf minuten later zaten we alweer in de uitgestrekte natuur op weg naar het enige Engeland waar niet links gereden hoeft te worden. Het buurtschap Engeland hoort bij het dorp Ruinen. In het middel-nederlands betekent 'engelant' weiland. Het fiets- en wandelnetwerk is gigantisch en zodoende fietsten we op rustige paden naar onze bestemmingen. Via Stuifzand vinden we ten noorden van Hoogeveen het buurtschap Siberië. Als de winter koud zou zijn met sneeuw en al,  dan denken wij dat dit gebied ook op het echte Siberië lijkt. Precies op tijd weer bij de camper om de voetbal te zien en helaas, helaas heeft Nederland verloren en zagen we de oranje uitgedoste voetbalsupporters om ons heen zachtjes huiswaarts keren; geluk bij een ongeluk. Heel apart om hier op de parkeerplaats midden in Hoogeveen als enige camper te staan.

20210626_11254020210626_114758_00120210626_120539_00120210626_11352320210627_11081620210627_12255720210627_12270120210627_130041_00120210627_13093620210627_13370420210627_13585520210627_143902

1. Viola Moerman:
    Jammer hè, van de voetbal?! Ongelooflijke wedstrijd…. 😩

Wanneer gaan jullie weer rijden?
  2. Ageeth:
    28 juni 2021
    Wat een bijzonder verhaal ,hoe bestaat het dat jij iedere keer weer iets aparts meemaakt ,heel leuk .
  3. Henk Van Dijk:
    28 juni 2021
    Zo zie je maar weer zoveel mensen, zoveel wensen, wij blijven een eigengereid volkje.
  4. Evelien:
    28 juni 2021
    Hoihoi Ineke en Ronald, we volgen het reisverslag van jullie “wereldreis” en jawel we kwamen een paar plaatsen tegen waar wij ook geweest waren, we waren zelfs met de camper in hetzelfde weekend dat jullie in Vollenhove waren, stonden weliswaar met de camper op de camperplaats van ‘t Akkertien !
    We hebben zelfs in dat weekend, nadat jullie waren vertrokken in het haventje gezeten. Grappig , we zijn bekend met de regio waar jullie nu zitten, staan nu zelf met de camper op een camping in Zuidwolde, niet ver van Hoogeveen in Drenthe.
    Waarschijnlijk vervolgen jullie je route via Siberie naar het buurtschap Moskou, ligt ook in dezelfde regio. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ook de beschrijving van de regio Noord
    Overijssel, Giethoorn, boerderijen met rieten daken, de Weeribben en het vele water was herkenbaar voor ons.
    De aanschaf van de buscamper verraste ons wel, vonden de
    markante, vrolijk gedecoreerde camper heel goed bij jullie
    passen. Nou tot zover, we gaan eind deze week op pad naar
    Woudenberg (familiereünie Evelien) en als reistip nog de regio
    Noord Veluwe, Wapenveld/Heerde/Hattem, tot zover, groetjes uit Zuidwolde, Evelien en Willem.
  5. Rieke en Jan:
    28 juni 2021
    Hoi In en roond blijf lekker gaan op jullie ( wereld)reis dan krijgen wij nog steeds leuke verhalen en ontmoetingen!
    Misschien ook nog wat andere talen of dialecten proberen
    te vinden ! Het zit er in die gebieden vol mee!
    Gr Jan en Rieke