Een huzarenstukje

9 september 2020 - Saint-Martin-de-Ré, Frankrijk

Pràchtig zonnig vandaag; het wordt al gauw 30gr. Gisteravond in de schemer kwam een tanig uitziende man op zijn Gazelle aangefietst op onze camping. Binnen een uurtje had hij zijn tentje opgezet en at hij zijn maaltijd uit het pannetje op een superklein krukje. Zoals ik al dacht, kwam hij uit Nederland. Hij vertelde dat hij sinds zijn pensionering, nu twee jaar geleden, in de zomer zo primitief mogelijk op reis gaat met de fiets en in de winter naar Azië gaat en daar een fiets huurt. Verleden zomer is hij vanuit Nederland naar Marokko gefietst en eigenlijk wilde hij dit jaar vanaf dat punt naar Senegal fietsen. Hij vindt het alleen reizen fijn, omdat hij op deze manier veel contacten legt. Vanmorgen deed hij er aanzienlijk langer over om alles perfect passend weer op zijn fiets te krijgen. We hebben hem uitgezwaaid en hem goede reis gewenst. Wij hebben rustig aan gedaan, want we wilden de Tour niet tegenkomen. Deze reed vanmiddag richting Poitiers en we verwachtten halverwege onze route grote drukte. We hadden een gratis camperplaats dicht bij het strand aan de westkant van het eiland op het oog. De tocht van 92 km ging heel voorspoedig en het was halverwege inderdaad superdruk op de weg, maar het meeste verkeer kwam ons tegemoet. Over de tolbrug op het eiland aangekomen, was het meteen een drukte van jewelste met vooral fietsers. Wij moesten een behoorlijk stukje verder rijden en toen we aankwamen waren de gratis plekjes natuurlijk bezet. Een andere camperplaats gezocht en verder gereden naar de andere kant van het eiland. We werden door TomTom door steeds smallere straatjes geleid en op een gegeven moment werd het zo smal dat ik uitgestapt ben om Ronald erdoorheen te loodsen. Dit herhaalde zich een paar keer omdat ook in deze smalle straatjes aan twee kanten geparkeerd werd. Het was echt milimeter-werk en Ronald heeft dit huzarenstukje maar mooi geleverd. We kwamen zonder kleerscheuren op de volgende plaats aan. Het zijn 17 plekken en wij hadden de eennalaatste te pakken. Er staat een rij in de breedte en wij staan in de lengte en hebben zodoende nog een plekje om ons tafeltje en stoeltjes neer te zetten. Wat een verschil met onze vorige camping zeg. We hadden hier al gezien dat de aangrenzende camping ''complet'' was. Even bijgekomen van onze of liever gezegd Ronald zijn inspanningen en daarna in de omgeving gewandeld. We zitten dus in Saint-Martin-de-Ré, waar de Tour vanmiddag is gestart. Het stadje en de haven is heel leuk maar heel druk. We hopen dat de meesten hier zijn vanwege de Tour en dat ze morgen vertrekken. Wij gaan morgen in ieder geval met de fiets naar het strand en zwemmen.

20200909_15274420200909_15280120200909_16300520200909_17363820200909_17401320200909_17430620200909_17443420200909_17465820200909_17492020200909_17504820200909_175949

1. Viola Moerman:
    9 september 2020
    Ziet er heerlijk uit, echt Frans 😂😅 En door dat mooie weer ook echt vakantie-gevoel! Hier ook eigenlijk best warm alleen lijkt het alsof het 5 graden is... grijs en grauw. Maar warmer weer komt hier ook weer even terug ☀️ Lekker slapen!
  2. Gerda:
    10 september 2020
    Mooi reisverslag en reizen met jullie mee, wij zijn ook net terug uit Frankrijk.
  3. Jeanne de Ruig:
    10 september 2020
    Martelaren en apostelen moeten er zijn.Jullie lekker op vakantie in het zonnetje en nieuwe dingen ontdekken.Ik : ramen lappen en huis poetsen.Gelukkig is het mooie weer hier ook in aantocht voor een paar dagen en dat biedt perspectieven.
  4. Anneke Klinkenberg:
    10 september 2020
    Wat goed dat jullie de elektrische fietsen mee hebben. 👍