Een onwaarschijnlijk mooie fietstocht

11 september 2020 - Saint-Martin-de-Ré, Frankrijk

Geen kastanjes gehoord vannacht; er stond nauwelijks wind waardoor ze niet uit de bomen vallen en het is niet meer zo warm. Toch is de hele overkant weer verhuisd of vertrokken. Na het ontbijt zijn wij vertrokken om de door de fiets-Tomtom uitgezette route te fietsen; een rondje via La Couarde-sur-Mer. De route gaat bijna alleen over fietspaden en als je een autoweg over moet steken, dan stoppen de auto's zodat alle fietsers over kunnen steken. Dat doen ze overal op het eiland, althans waar wij geweest zijn. Geweldig hoor. In Couarde hebben wij even gerust op het strand en wat is deze kust ontzettend mooi! Ik heb wat bijzondere schelpen gescoord en na een uurtje weer verder gegaan. De dorpjes zijn klein maar schattig; je mag er niet fietsen en ze zijn autovrij (wel mondkapje op). Vanaf Couarde was onze Tomtom het spoor bijster, dat kwam onder andere door een paar omleidingen door werk aan fietspaden. Uiteindelijk is dat ons geluk geworden, want we zijn door zo'n onwaarschijnlijk mooi gebied gekomen. Links en rechts oesterbassins waar witte reigers hun kostje bijelkaar pikten, zout bassins waar het zout in piramidevormige bergjes langs de kant stond. Soms stond een zout-werker het zout uit de bassins te scheppen. De paden liepen dwars tussen drooggevallen zee inhammen waar groen wier als ronde struikjes in de kreken stond. Aan het eind van zo'n inham zagen we soms een haventje met opzij gezakte bootjes. De fietspaden werden een paar keer afgewisseld door houten bruggetjes waar we overheen moesten lopen. Het is één mooi uitgestrekt natuurgebied waar we overal om ons heen meertjes en bassins zagen. Onderweg kon je bij diverse stalletjes zout kopen en je geld in een geldkistje doen. Tegelijkertijd hadden we wel in de gaten dat we ergens richting punt van het eiland waren beland. We zagen de plaatsjes Loix en Ars-en-Ré die echt heel ver van onze verblijfsplaats af liggen. Ik kan niet bewijzen dat we hier geweest zijn, want mijn telefoon was leeg. Ik heb dus geen foto's kunnen maken van al dit moois. Helaas stond de 12-Volt elektra uit waardoor het opladen niet gelukt was. Ronald had zijn toestel niet mee, omdat ik hem al meehad. Dus we konden geen google-maps gebruiken en de Tomtom gaf geen plaats aanduiding. We hebben drie keer de weg gevraagd en alle drie hebben ze ons achteraf de juiste richting aangewezen, maar wij zelf namen toch steeds een verkeerde afslag. Het goede hieraan was, dat we tweemaal, zowel heen als terug, door dit prachtige natuurgebied zijn gereden. We hadden ogen tekort om het links en rechts op te nemen. Uiteindelijk hebben we bijna 5 uur op de fiets getoerd en 1 uur op het strand geweest. Het is nog steeds mooi zonnig weer, maar iets frisser vandaag. Morgenochtend vroeg vertrekken wij naar Talmont-Saint-Hilaire. Wij kijken terug op een zeer, zeer geslaagde dag. Voor de telefoon tijdelijk de geest gaf, heb ik nog 7 fotootjes kunnen maken.

20200911_125741 20200911_12572920200911_12582820200911_13365320200911_13420520200911_13481320200911_182631