Op wereldreis en de 11de bestemming is .......

25 juni 2021 - Wijnjewoude, Nederland

Canada!!!!!

Frans Pool, de eigenaar van deze camperplaats 'Op het eind', kwam ons vragen hoe we geslapen hadden. Nou héérlijk, antwoordden wij. Later las ik op zijn website dat hij wat negatieve reacties had over de verkeersoverlast van een snelweg die in de buurt ligt. Dat ervaren wij absoluut niet als zodanig; je hoort in de verte wat van auto's maar het getjilp en gezang van de vogeltjes om ons heen overstemmen ruimschoots. Over de snelweg gesproken; Frans vertelde ons dat hij 25 jaar geleden dit huis gekocht had en dat zijn vrienden hem voor gek versleten omdat de snelweg destijds pal langs aan de voorkant van zijn huis liep. Op het moment van de koop was de provincie in gesprek om die snelweg te verleggen. Dus hij zei tegen zijn vrienden 'wacht maar af'. Niet wetende dat dát gesprek van de Provincie 20 jaar voortduurde!! Toen was eindelijk het besluit genomen en de snelweg werd verlegd in vier jaar tijd. Op de plek van de oude snelweg groeien nu witte bloemen over de hele breedte. Frans heeft dus een lange adem gehad, maar nu heeft hij dan ook wat. Op deze manier kon hij zijn camperplaats met goed fatsoen aanleggen. Op de een of andere manier intrigeerde Frans mij en zijn manier van doen maakte mij nieuwsgierig en dat bleek ook wel uit het volgende. Frans Pool is met een mede plattelandspionier in 2019 verkozen door de jury van VPRO Tegenlicht tot dé plattelandspioniers van Nederland. Met deze titel werden de pioniers van dit project gewaardeerd voor hun vasthoudende en enthousiaste inzet voor de verduurzaming van Wijnjewoude met als doel om in 2025 energie neutraal te functioneren. Elke dorpsbewoner doet mee aan besparingen en iedereen draagt, naar vermogen, bij om de benodigde groene stroom op te wekken. Vooral de boeren zijn belangrijke energieproducenten, zij leveren een gezamenlijke productie van groen gas uit koeienmest gemaakt en zo maken zij Wijnjewoude aardgasvrij. (Bron: de Drachtster Courant).

De dag startte totaal grijs maar droog en we konden lekker op ons gemakkie sporten. Helaas volgde een gestage aanhoudende regen. De buienradar gaf aan dat de regen om 14.00 uur weg zou zijn en blijven. Wij zijn dan ook op dat tijdstip meteen op de fiets gestapt om Canada te bezoeken. We fietsten langs Petersburg en Moskou, dwars door het natuurgebied Drents Friese Wold om in Canada te eindigen. Deze 22 kilometer lange fietstocht ging meestentijds over fietspaden langs oneindige vergezichten. De enorme uitgestrektheid en de ruimte om ons heen valt ons steeds op. Rondom het buurtschap Canada is de uitgestrektheid van de ongerepte natuur nog opvallender; er liepen daar schapen los en die kwamen onder andere ook af en toe op het fietspad terecht. We hadden op de hele heenreis geen enkele winkel gezien en we wilden én wat boodschappen doen én geld opnemen omdat we voor onze camperplek cash moesten betalen. Gelukkig stuurde onze fiets Tom-Tom ons via een hele andere route huiswaarts en kwamen we een kleine Coop tegen. We zagen dat we 45 kilometer gefietst hadden toen we rond half zes bij de camper teruggekeerd waren. Morgen staat een 'rust'dag qua wereldreis gepland, maar willen we een uitgezette wandeling maken als het weer het toelaat natuurlijk.

20210625_14474920210625_15350420210625_15403720210625_15433320210625_15471220210625_17134020210625_17142520210625_17160720210625_171514

1. Viola Moerman:
    25 juni 2021
    45 kilometer….?!! Jullie blijven iig in beweging! Dus de fiets van mama doet het nog steeds goed?
    Geniet van jullie rustdag morgen ☘️
  2. Fleur:
    26 juni 2021
    Wat een geduld heeft Frans gehad en bijzonder verhaal! Leuk dat iemand zoiets kan bereiken.
    Verder nog steeds prachtig allemaal! Veel plezier vandaag. Een wandeling lijkt mij goed te doen in dit weer! Xxxxxxx
  3. Ķäthi van Rietschoten:
    27 juni 2021