Op wereldreis en de tweede bestemming is ........

12 juni 2021 - Scherpenzeel, Nederland

Nederland!

Ronald en Ineke zouden Ronald en Ineke niet zijn als er toch weer iets nieuws gloort aan de horizon. Afgelopen donderdag de 10e juni waren we nog bij "Stal Hiensch" en het was warm en zonnig. We besloten het 'klompenpad' in en rond Nijkerkerveen te bewandelen; we hebben rondjes gelopen en aan Nijkerkerveners de weg gevraagd maar niemand wist precies waar het was. Al wandelend hebben we van schrik wel veel van het dorp gezien; het ziet er allemaal keurig en verzorgd uit en de mensen zijn super vriendelijk. Het was eigenlijk té warm om door te lopen en we besloten richting camper te gaan. Onderweg zagen we een autobedrijf die wat campers buiten te koop had staan. We denken af en toe aan de aanschaf van een buscamper wat voor ons wel wat voordelen heeft. Nu zagen we onze kans schoon om eens rustig een paar buscampers goed te bekijken en aan de hand van onze bevindingen verder te gaan of niet. De campers bij deze dealer waren financieel onhaalbaar, toch werden we beiden enthousiast en hebben we later de voor-en nadelen op een rijtje gezet. Vrijdag de 11de zijn we redelijk op tijd op weg gegaan naar een dealer van buscampers in Gieten (voorbij Assen). We hadden onze camper schoon gemaakt en opgeruimd tot deze er spik en span uit zag. Hier werd voor ons duidelijk dat we voor een lengte van 6 meter zouden gaan. Een quasi nonchalant glimlachende verkoper wilde onze camper wel taxeren. Ronald gaf hem onze autosleutel voor de prijsbepaling en wij kregen van hem de sleutel om een proefrit te maken. Bij terugkomst kregen we de gebruikelijke vragen van 'wat denkt u zelf van de prijs voor uw camper' enzovoorts. Ook maakte hij de foute opmerking over de in zijn ogen 'gedateerde' inrichting van de in onze ogen juist 'leuke' inrichting. Afijn, wij kregen de inruilwaarde te horen en die viel ons behoorlijk tegen, zeker ten opzichte van de hoge vraagprijzen. Het is net als in de huidige huizenmarkt; de prijzen stijgen omdat er zoveel vraag is. Trouwens, het is leuk om te bedenken dat ons eerste huis in Castricum goedkoper was dan een huidige buscamper (maar dan praat ik over 45 jaar geleden!). Het was een ietwat koele, lichtbewolkte dag en dus togen wij verder naar de volgende dealer en wel in Wolvega. Hier werden we door een uiterst aardige, gewone, geïnteresseerde verkoper te woord gestaan. Niks geen geglimlach en geslijm. Dit bedrijf doet de nieuw ingekochte campers één seizoen in de verhuur en verkoopt deze daarna aansluitend. Dit idee sprak ons aan, ook omdat het prijskaartje meteen veel aantrekkelijker wordt. Deze jonge mede-eigenaar van een best groot bedrijf koopt onze camper niet zelf in, maar hij mailde foto's en gegevens naar een bevriend bedrijf en we kregen een prachtige inruilprijs. Het was inmiddels in de namiddag en we zijn naar de haven in Vollenhoven gereden waar plek is voor een zestal campers. Op zich is alles altijd prima geregeld bij zo'n haven; er waren voldoende schone douches en toiletten en het is leuk om naar de boten te kijken. Daartegenover vond ik de drukke autoweg naast de haven dusdanig vervelend dat we besloten om na één nacht door te reizen. Vollenhove is een mooi klein plaatsje waar het opvallend was dat álle huizen in een paar straatjes iets  aan de gevel hadden hangen. In het ene straatje hingen groene houten kastjes waar klompen in stonden met een rode geranium. In het andere straatje hingen witte houten kastjes met een windlicht erin; heel apart. Vandaag is het zaterdag de 12de juni, het  is licht bewolkt en aangenaam koel weer met veel wind. We begonnen de dag met een oranje tompouce van een klein bakkertje en daarna stond Blokzijl op ons program. Een schattig plaatsje onder andere bekend door 'Kaatje' aan de sluis. Wat geslenterd en boodschapjes ingeslagen en dóór over schattige smalle weggetjes naar onze tweede bestemming, namelijk ....... Nederland. Een gehuchtje met iets meer dan 20 inwoners. Het plaatsnamenbord is waarschijnlijk het beroemdste van ons land. De omgeving is ongekend schilderachtig mooi; groen met kleine slootjes en smalle vaarten waar soms een fluisterbootje of een sloepje doorheen vaart. Vanaf Nederland zijn we door de Weerribben naar Scherpenzeel gereden. De boerderijen liggen vaak aan het water of aan een klein meertje, overal zijn langgerekte watertjes te zien die evenwijdig aan elkaar liggen (als ribben). We hebben een plekje bij 'Pieter's farm' op het oog. Het blijkt ook een kleine SVR boerencamping te zijn en er is nog één plekje voor ons. Het boeren echtpaar wil de camping naast de theeschenkerij, echt kleinschalig houden. We konden rond kijken waar we wilden staan en we  hebben gekozen voor een klein veldje aan de weilanden. In het ene weiland staat een kudde schapen die elke keer met z'n allen luid blatend aan komen rennen zodra je ook maar in hun richting kijkt. In het andere weiland zijn vier ooievaars hun kostje bij elkaar aan het scharrelen. Om half vier zijn we op de fiets gestapt om weer richting Wolvega te rijden om onze camperdeal te bezegelen. Aan het eind van het verhuurseizoen wordt de Carado Vlow 600 buscamper verkoopklaar gemaakt en gaan we onze camper daarvoor inruilen. Heel spannend allemaal. Het was een leuke, gedenkwaardige, drukke dag en besluiten deze met een Netflixje op weer een heel apart plekje van deze wereldreis.

20210610_13024920210611_20045320210611_20051120210611_20200920210611_20271620210612_11484320210612_11492820210612_11514920210612_12144420210612_12251020210612_13055020210612_13183820210612_13192920210612_131648

1. Ellende Jong:
    12 juni 2021
    Wat spannend allemaal. Een andere nieuwe camper! En wat leuk dat jullie in Blokzijl zijn geweest. Dat is de geboorteplaats van mijn vader. Zijn jullie ook in Muggenbeet geweest? Leuk café/restaurant aan het water en om de hoek een kleine camping. Veel plezier nog in de kop van Overijssel .
  2. Thea:
    13 juni 2021
    Gefeliciteerd!!! Prachtige foto's weer vooral die bij het bord Nederland is stralend 🌟
    Mis wel dè foto 🚐 🤔😄
  3. Viola Moerman:
    13 juni 2021
    Ja, ik mis ook een foto van de nieuwe camper! Ben benieuwd!
    Leuk die foto van jullie samen. Die huizen met die kastjes erop zien er wel allemaal spik en span uit zeg, bijna te keurig. Leuk wat jullie allemaal zien en meemaken
  4. Fleur:
    13 juni 2021
    Wat leuk, spannend en mooi allemaal! Gefeliciteerd!! Op naar nog veel meer mooie camperverhalen.
  5. Hanneke:
    13 juni 2021
    Ja, dat hoort bij jullie ! Weer een nieuw project , spannend !
    Leuk weer jullie avonturen te lezen ! Veel plezier nog op jullie wereldreis , Liefs
  6. Ans.:
    13 juni 2021
    Het is toch wel bijzonder wat jullie doen op wereldreis en tussen door een nieuwe camper kopen. Ik wens jullie nu alvast veel reisplezier met de nieuwe camper. Groet Ans.
  7. Will:
    13 juni 2021
    Leuk die kastjes en die hond in de tuin gelukkig gaat alles goed
  8. Ķäthi van Rietschoten:
    15 juni 2021
    Hè gezellig....om weer een" ouderwets" Ineke verslag te lezen! Wat heeft Nederland toch mooie ,leuke plekjes !
    Ik zal niet steeds kunnen reageren, maar zal wel alle reisbelevenissen lezen en met jullie mee leven- en genieten !