Op wereldreis en de vierde bestemming is ........

18 juni 2021 - Kollum, Nederland

Bombay !

Op donderdag de 17e juni zijn we vertrokken uit Workum. Ook hier waren de kippetjes nieuwsgierig en kwamen bijna op je tafel om een graantje mee te pikken. Mevrouw Abma vertelde dat een kip gewoon een stukje van zijn soortgenoot van de barbecue afpikte. Het was een grappig concept van het echtpaar Abma en we hadden een mooie plek, toch hing er een bepaalde sfeer. Ik had het idee dat campers er voor lange of langere tijd stonden en dan krijg je niet dat 'reizigers'-gevoel. Het voelt gelijk aan de sfeer op een camping waar natuurlijk niets mis mee is. Het op reis zijn met een camper is anders en geeft juist leven in de brouwerij met komen en gaan. Het was zonnig en heel warm toen we op weg gingen naar Kollum. Als je de verhalen mag geloven, is het overal heel druk, maar bij aankomst op de jachthaven stond er welgeteld één camper op een terrein waar 15 campers zouden kunnen staan. Een plek aan een jachthaven zoals deze, is voor campers heerlijk omdat alle voorzieningen voorhanden zijn zoals prachtig aangelegde supersschone toiletten, douches, een wasmachine en een receptie met bibliotheek. Alles opgebouwd met  geld vanuit Brussel, stond op een bordje aangegeven. Kollum is interessant voor de watersporters; er liggen veel boten en prachtige zeilschepen waar met dit weer veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Er wordt gezwommen en gesupt. Alle mensen, groot en klein, begroeten ons met een korte 'hoi' en soms volgt een kort gesprekje in het Nederlands, onderling is het Fries en daarom voor ons niet te verstaan. Dat we in Friesland zijn, kan je niet ontgaan; bij elk huis en op bijna alle boten wappert de Friese vlag. Omdat de weersberichten enigszins onheilspellend klonken, gingen we maar meteen nu het nog zonnig en droog was, per fiets op zoek naar Bombay. Via supersmalle fietspaden tussen landerijen door, langs Gerkesklooster,  over het Prinses Margrietkanaal in de provincie Groningen aangekomen, vonden we het buurtschap De Bombay in volledige stilte (in tegenstelling tot het echte Bombay, de grootste stad van India). Onderweg terug zag ik een vogel met een lange spitse snavel in de wei, toen ik een foto maakte, vloog de vogel wild klapperend met de vleugels, op mij af. Ik kon nog net een foto van de vogel in de lucht maken voordat ik mij uit de voeten maakte. Kennelijk zat er ergens een nest of waren er jonge vogels; logisch dat moeder-vogel mij wegjoeg. Bij de camper aangekomen was het inmiddels tijd om het restant van de hartige taart die we de vorige dag met onze wonderpan gemaakt hadden, op te eten en ons in te richten voor de voetbalwedstrijd Nederland-Oostenrijk. Van 6 tot 9 uur heeft één merel aan één stuk voor ons in alle toonaarden gezongen.

Vrijdag 18 juni begon met lichte regen uit een egaal grijs gekleurde lucht. Heerlijk om even te luieren en de dag te starten met koffie, verse jus d'orange en Friese oranje koek (wat in werkelijkheid een heerlijk gebakje is). Daarna naar het dorp gewandeld en gelukkig hebben ze een hele leuke kringloop en heb ik weer wat leuks op de kop getikt. Inmiddels was een derde camper aangekomen. De lucht trok open en het werd zonnig en wederom warm. Tijd voor een spelletje, de pers-co met héél véél goed nieuws,  daarna kaasfondue en een netflixje toe. Tijdens het eten kwamen toch de druppels en een enkele donderslag. De merel hield acuut zijn snavel. Morgen de volgende wereldbestemming.

20210616_19251720210617_11311520210617_11310220210617_13362320210617_13570720210617_13592120210617_22323020210617_22335220210618_13283320210617_223321

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    18 juni 2021
    Is de vogel een Grutto? Maken bijzonder geluid. Als ik met de honden bij de weilanden liep, 'vielen' ze ook aan. Inderdaad vanwege de jonkies.
    Geniet zo van jullie verhalen 😍
  2. Fleur:
    Ik geniet er ook van!
  3. Annie Beemster:
    18 juni 2021
    Dat is een scholekster waarschijnlijk met zijn nest in de.buurt de vogel valt dan iedereen aan die in de buurt komt.
  4. E. J. Beemster:
    Jaap wat goed van je dat je dat weet. Groetjes Ewoud en Tooske
  5. Viola Moerman:
    18 juni 2021
    Mooie foto van de vogel in actie!

Mereltjes die je toezingen laten zo weten dat ze blij zijn en niet bang voor jullie in dit geval. Dat lezen Julia en ik in haar voorleesboek. Klinkt iig ook als een leuk weetje en ook wel logisch! 😄
  6. Ķäthi van Rietschoten:
    19 juni 2021
    👍👍👍☀️heerlijk zo in eigen land alles ontdekken! Geniet ze !!!!!