Venetië

4 mei 2019 - Aveiro, Portugal

Het is een verschil of je nu op een camperpark voor zo’n honderd campers staat of op een camperplek voor een paar campers. Ik dacht altijd dat ik niet voor de eerste zou kiezen en toch was het leuk. De mensen die hier staan, kiezen voor wat meer contact en dat merk je ook. De mensen babbelen wat meer met elkaar en houden rekening met elkaar. De Engelse buurman van die vier honden, zei dat hij de Nederlanders zo aardig en vriendelijk vindt in tegenstelling tot de Duitse en Franse toeristen. Als je dat zo hoort, dan denk je daar wel even over na. Toen ik vanmorgen de hand schudde van de eigenaar en hij ons wat korting aanbood bij een volgende keer, dacht ik ‘nou misschien komen we hier inderdaad wel terug’. Ik vertelde gisteren van de grote mooie huizen die hier staan; we denken dat het zomerhuizen zijn. Alle luiken zijn dicht en de tuinen zijn ‘makkelijk in onderhoud’ ingericht; geen enkele bloemenpot te zien. Dit in tegenstelling tot gisteren toen we bij al die gehavende, afgebladderde huizen volop bloemen zagen. We zijn ruim 2000 km van huis en we denken nu toch om huiswaarts te gaan. Dat wil zeggen dat we wat grotere afstanden per dag gaan afleggen. We hadden dus het idee om vandaag naar Porto te rijden, maar zijn in Aveiro gestrand. De route over de zesbaans tolweg hier naar toe is zo mooi; alleen maar groen, groen en groen. Alhoewel het op een gegeven moment zwart was. Kennelijk heeft hier een behoorlijke bosbrand huis gehouden. De boomstammen allemaal zwart geblakerd, maar gelukkig was de nieuwe aanwas al te zien. We vinden deze streek misschien wel het mooist tot nu toe, alhoewel elk gebied natuurlijk zijn eigen schoonheid kent. We staan op een camperplek die half onder en half aan de zijkant van een brug ligt. Onder de brug wilden we niet, dus we staan aan de zijkant half in de modder. Het klinkt wat luguber, maar zo voelt het niet. Er staan redelijk veel campers en op de weg van de brug is het best rustig. We hadden gelezen dat Aveiro op Venetië lijkt. Dat moet je niet vergelijken, maar er zijn veel kanalen en die worden door gondels bevaren. Wij hebben zo’n tocht gedaan en het was fantastisch. Op de gondel waren wij de enige Nederlandse toeristen en naast ons een koppel uit Engeland. De gids kwam haar verhaal voor ons vieren in het Engels doen, de overige meevarenden waren allemaal Portugees. We horen sowieso geen Nederlands hier, dat was in de Algarve wel anders. Wat een sfeer hier! Je hebt een oud en een nieuw deel in het stadje. Het oude deel bestaat uit kleurige huizen grotendeels met betegelde gevels. Het nieuwe deel bestaat uit mooie appartementen en winkels. We hebben bij de visafslag heerlijk gegeten bij een restaurantje. We bespraken met elkaar wat we tot nu toe al gezien en beleefd hebben en kunnen niet anders zeggen dat het een grote variëteit heeft. Morgenochtend willen we hier nog naar de markt en trekken we door naar Porto.