Op wereldreis en de 8ste bestemming is .......

23 juni 2021 - Norg, Nederland

Amerika !

Dinsdag de 22ste begon fris met witte wolken en helderblauwe vlekken waar de zon fel doorheen scheen. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Norg in Drenthe. Geloof het of niet, maar zodra we over de grens van Groningen waren en Drenthe inreden, voelde de sfeer anders. Enorm veel natuurgebieden met prachtig onderhouden boerderijen meest met riet gedekt. Het ziet er hier welvarend uit. Na 37 kilometer gereden te hebben, kwamen we bij de camping Norgerberg en daar konden wij een campertrekkersplaats krijgen. Om deze te vinden moesten we de camping verlaten en de tweede smalle straat verder inslaan. Op een verlaten pleintje waar 8 campers zouden kunnen staan, hebben we de mooiste plek ingenomen. We waren de enige en we bleven de enige bewoner van het plein omzoomd door lage loof- en hoge naaldbomen. In één woord prachtig en ook heel bijzonder om hier zo afgelegen te staan. Na ons geïnstalleerd te hebben, zijn we op de fiets gestapt. De hele omgeving leent zich perfect om te wandelen of te fietsen door het bos of langs een ven en de Zuursche duinen. Verder zagen we op een verkeersbord de naam van het Ronostrand, een uniek strand aan de rand van de Drentse bossen. We hadden het druk met om ons heen kijken, toen we opeens al in het buurtschap Amerika kwamen. Bij elk bereikte plaats op de uitgezette route geven Ronald en ik met onze vingers omhoog het aantal aan. Dus bij Amerika zijn dat 8 vingers. Op de heenreis reden we door het dorp Roden dat bekend is van Ot en Sien en waar we gezellige terrassen zagen. We besloten, na Amerika gezien te hebben, een terrasje te pakken voor een biertje en wat lekkere hapjes. De hele omgeving hier is zo ontzettend mooi en afwisselend; je kan hier met gemak een poosje verblijven zeker als je van wandelen en/of fietsen houdt. De legenda van de landschapskaart die we bij de receptie van de camping kregen, geeft een verscheidenheid aan wandelingen aan: - een wandeling over zigzagpaadjes, - een wandeling door velden en bos, - een boswandeling, - een wandeling door oerbos, vennetjes en essen, - een wandeling  door beekjes en sloten en -een belevingspad langs kronkelpaadjes door de Langeloërduinen. We hebben tot nu toe elke avond redelijk uitgebreid gekookt, maar deze avond hielden we het bij een versgebakken broodje met roerei. De schemer werd ingeluid door een koor van vogels, de hoge bomen stonden als donkergroene, roerloze wachters om ons heen.

Woensdag 23 juni, na een heerlijke stille nacht in de frisse ochtend opgestaan. Totaal bewolkt met een heel enkel klein zonnestraaltje. Tijdens het ontbijt zag Ronald een ree op ongeveer 5 meter afstand van onze camper lopen. Jammer genoeg was ik te laat voor een foto, maar het was wel even een momentje hoor. We hadden afgesproken met Gerrit en Bep in Assen. Gerrit is een neef van Ronald. Na het overlijden van de moeder van Ronald, hebben wij het contact met hen voortgezet. Zo eens in het jaar bezochten wij elkaar over en weer. Nu Gerrit bijna 87 jaar en niet meer goed ter been is, bezoeken wij hen als we met de camper in de buurt zijn, zoals nu. Het is altijd gezellig ook om alle familieverhalen van weleer weer eens te horen. Assen ligt op ongeveer 12 kilometer afstand en is binnendoor dwars door landerijen heen met bijbehorende rustieke boerderijen te befietsen. Rond 4 uur 's middags waren we weer terug en konden we de watertank bijvullen en de fietsen schoon spuiten. Er is één camper bijgekomen. Morgen staat er een wereldstad op het program en we gaan daarvoor een kleine 20 km verder rijden.

20210622_15002420210622_15015420210622_17451520210622_17452920210622_19420220210622_19443020210623_10371020210623_10372320210623_10405720210623_104814