Op wereldreis en de 9de en 10de bestemmingen zijn ..............

24 juni 2021 - Wijnjewoude, Nederland

9) Petersburg

10) Moskou

Vanmorgen vroeg vertrok de tweede camper en waren we weer alleen op het pleintje. Het is nog steeds frisjes; bewolkt met een klein zonnetje af en toe. Na 20 km rijden ontging ons niet dat we weer in Friesland zijn, gezien de vele Friese wimpels aan de vlaggenstokken bij elk huis. Aan het eind van een doodlopende weg vinden we de camperplaats 'Op het Eind' in Wijnjewoude (Wynjewâld). Een piepklein dorp waar we een klein bakkertje vonden waar we natuurlijk de heerlijke Friese koek niet konden laten staan. Midden in het dorp wat eigenlijk geen dorpskern heeft, staat een grote muziekkoepel. Niet op een plein, maar op een soort uitstulping aan de straatkant. De supermarkt heeft het niet overleefd en is gesloten. Wel vonden we een heel ouderwets winkeltje waar je alleen iets kon kopen als de eigenaar er was volgens het aangeplakte papier op de winkeldeur met de tekst 'kom maar achterom als ik er ben'. Toen wij aankwamen bij 'Op het eind' kwam de eigenaar al naar buiten en hij had nog een plekje voor ons vrij. Nou ja 'vrij' ........ er moest nog wel het een en ander gedaan worden haha. Er zwaaiden twee houten toegangsdeuren open en een soort Hof van Eden openbaarde zich met een grote met riet omzoomde vijver, een kabbelend waterstroompje en bloeiende waterlelies waar rondom dus vijf campers kunnen staan. Wij waren de laatste en we konden aan het eind van het terrein onder een aantal bomen staan. Onze camper is groot en hoog en voor een goede 'aankomst' moesten we achteruit door de poorten, langs drie campers rijden. Ronald is een goede rijder, maar deze rit was té uitdagend voor hem. De eigenaar nam het stuur over en manoeuvreerde onze camper langzaam achteruit rijdend tussen de vijver en de campers door. De mensen die rustig voor hun camper koffie zaten te drinken moesten verkassen met hun tafeltje en stoelen anders was er geen ruimte genoeg. Onze aankomst gaf veel hilariteit. De bomen vormden de volgende uitdaging. De eigenaar was voor geen kleintje vervaard en ging met groot geschut aan de gang; met een hoge handmatige boomzaag, een elektrische zaag en mét veiligheidshelm op werden de nodige takken verwijderd zodat wij eronder pasten. Na deze commotie en de bijbehorende lach-partijen stonden wij op ongeveer de mooiste locatie tot nu toe. Het woonhuis van de eigenaar staat afgeschermd van de camperplaats en in een bijgebouw is een douche, een wc en een sauna!! aanwezig. Verder zijn er wat elektrapunten, maar omdat ons snoer te kort was, kregen we een lange van de eigenaar te leen. Toen konden wij ook aan de koffie. Na de lunch werd het tijd voor de voortzetting van de route; zowel Petersburg als Moskou waren vlakbij met de fiets. In Petersburg stond een rode telefooncel bij een huis waarin een mooie bibliotheek was gemaakt. Het leuke was dat er alleen maar goede boeken stonden, waarvan ik er twee heb meegenomen. De bewoner van het huis wat aan aan een vaart staat met de naam 'Donkerbroek' wat 'donker water' betekent, vertelde ons het volgende; de namen Petersburg en Moskou zijn ontstaan tussen 1850 en 1930 toen het turf werd afgegraven en vervoerd met trekschuiten. Het was een belangrijke handelsroute van die turf, maar de arbeiders die het werk deden verdienden geen donder, zoals hij zei. Met het geld wát ze verdienden móesten ze boodschappen doen bij de winkels van hun bazen, het waren een soort slaven. De mensen sloten zich aan bij het communisme en de buurt werd zodoende een communistisch bolwerk. Zo zijn deze namen van de buurtschappen ontstaan: Petersburg ligt aan de ene kant van de vaart en Moskou aan de andere. Toen we bij het verkeersbord van Moskou stonden om te poseren voor een selfie, stopte een oude Daf. De bestuurder bood aan om een foto van ons te maken. Hij reisde samen met zijn echtgenote door Nederland langs alle dorpen met een rare of opvallende naam, zodoende stonden zij ook in Moskou. Na de foto, pruttelde de Daf verder en wij fietsten weer terug naar ons 'paradijs'. Jullie snappen wel dat we hier tot zondag blijven.

20210623_18302720210623_19144820210624_11203120210624_11204020210624_11211620210624_11380620210624_11404720210624_11392520210624_13585620210624_14053620210624_14075420210624_14532220210624_15002620210624_15170120210624_15172520210624_154042

1. Fleur:
    24 juni 2021
    Die foto van jullie met de Daf is ontzettend leuk geworden! En wat een vermakelijk verhaal weer, hihi.
  2. Thea:
    24 juni 2021
    Jullie verkassen van het ene naar het andere paradijs. Het is net alsof ik meereis 🚙
    Supér 😍
  3. Viola Moerman:
    24 juni 2021
    Een communistisch bolwerk omdat Rusland communistisch was (en nog is)? En zijn er dan nog meer van dat soort namen?
    Leuk om er een verhaal bij te horen!

En mooi zo’n prachtige plek 🤩🧚🏼☘️🌈🌅