Het leven zonder internet

6 september 2020 - Saintes, Frankrijk

Je kan het je bijna niet meer voorstellen, maar leven en dus ook reizen zonder internet is bijna niet te doen haha. Gisteren heeft Ronald de Tours gekeken en daarmee raakte ook ons tegoed op. We hebben geen goede landkaart mee en we weten natuurlijk geen camperplekken uit ons hoofd. We weten wel de richting waar we naar toe willen, naar Rochefort. Afijn, we gaan eerst eens in het dorp zoeken of er een winkeltje is waar we iets kunnen aanschaffen. Trouwens het internet van de camping is geen alternatief, die is bijna niet te ontvangen. Na ons vertrek van het grote camperpark waar we toch aardig aan gewend waren geraakt met de mooie toilet- en douchegebouwen, gingen we op zoek naar een grote supermarché waar vaak een Orange of iets dergelijks een verkooppunt heeft. Helaas deze had geen internetprovider en voor de rest had het geen zin om te zoeken, want alles marché's zijn zondagmiddag gesloten. Op de bonnefooi op weg naar ….? Het was onwijs druk richting Ile d'Oleron, er stond zelfs een file! Vlak vóór de brug kwamen we langs een heel 'dorpje' van die leuke gekleurde houten oesterhuisjes, maar daar hadden ze een soort kermis van gemaakt en ontzettend druk. Wij vinden het onbegrijpelijk dat ze de Tour op de eilanden door laten gaan ten tijde van de Covid19. Wij zijn blij dat we de keuze hebben gemaakt om te vertrekken. Bovendien wordt de brug op 8 september de hele dag afgesloten voor verkeer; dan kan je er niet op of af en ik ben al zo claustrofobisch. Voor we het wisten reden we op een landelijk gelegen D-weg richting Saintes. Eenmaal daar aangekomen zijn we de richtingaanwijzer van de municipal camping gaan volgen. De rivier Charente loopt dwars door deze kleine stad en het zag er allemaal rustig en mooi uit. Vroeger namen wij de municipal campings omdat ze lekker goedkoop waren, maar dat is verleden tijd. Deze kost € 20 per nacht en dat is tevens het maximum wat we uit willen geven. Wel konden we hier internet per uur kopen en dat was voldoende om ons abonnement uit te breiden met buitenland bundels. Het is een grote ruime camping waar aan twee kanten de Charente stroomt, aan de andere kant lopen champagne kleurige koeien in de wei, aan de vierde kant een lekkere ouderwetse midget golfbaan en midden op het grasveld een zwembad wat nu afgesloten is. Wij staan in de hoek van de midget golfbaan en de koeien. Het is heel rustig en er zijn volop bomen; kortom héérlijk! Het is halfbewolkt en zacht van temperatuur. De fietsen gepakt en Saintes ingegaan. Op de Charente is een vis-wedstrijd bezig en rondom is in de orangerie van het park een markt gaande van de plaatselijke hobby's en opleidingen. Wij kwamen voor de orangerie en die markt is én voor ons niet interessant én het was te druk naar onze zin. Het centrum met een prachtige kathedraal in het midden was uitgestorven. Wij hadden nog nooit van Saintes gehoord, maar het is een mooie oude stad en we zijn blij dat we hier staan. Morgen nog een dagje eraan vastplakken zodat we richting de natuur kunnen fietsen.

20200906_15352220200906_15353620200906_15580620200906_155940_00120200906_16005520200906_16094920200906_16162720200906_161726