Alhambra

20 april 2019 - Madrid, Spanje

Vannacht is het toch echt gaan regenen en vanmorgen zijn we dan ook vertrokken in de nattigheid. Gedurende de rit langs de kust tot Motril heeft het aanhoudend geregend. Wat veel erger was, dat in het héle gebied langs deze kust alleen maar plastic kassen stonden. Zo jammer om te zien; soms kon je alleen maar de daken van de tussenliggende huizen erbovenuit zien steken. Het leek wel op het werk van de kunstenaar Christo die objecten inpakt. Elk klein stukje land wordt gebruikt voor de kassen; ook de glooiende vlaktes tegen de bergen. Dit laatste was ook het enige wat nog leuk was om te zien. Het is een en al plastic en dat hadden wij op een gegeven moment wel gezien. Bij Motril gingen we richting Granada en veranderde de begroeiing van de bergen van gras in bomen. Het plastic lag achter ons en we genoten van de Sierra Nevada; althans dat konden we rechts van ons zien. De regen was gestopt en de zon kwam af en toe door. We hebben op de site een camperplek gevonden In een buitenwijk aan de kant van de weg naast de metrolijn. We hebben de camper achteraan in een parkeervak geplaatst onder een boompje. Als het dan later druk zou worden, kunnen we altijd gewoon wegrijden. Na de koffie de metro naar het centrum gepakt en maar gaan lopen. Ons doel is om het Alhambra te bereiken. Het enorme complex staat boven op de hoogste heuvel van Granada. Het aantal toegangsbewijzen is gelimiteerd en het schijnt dat je ver tevoren al moet reserveren. Wij vinden de route ernaar toe al zo de moeite waard, dat het wel of niet hebben van een entreekaartje er voor ons niet toe doet. Vele traptreden die bestaan uit kiezels door kleine straatjes en naar gelang we hoger stijgen steeds met een prachtig uitzicht over de stad. Onderweg kom je steevast schattig gelegen terrassen tegen die vol met families zitten. Heel veel groen, heel veel mooie parken. We weten inmiddels ook hoe het komt dat alle steden zo lekker ruiken. Overal staan citrusbomen die nog heerlijk geurende bloesem dragen. En jawel bovenop de heuvel verschijnt de Moorse verdedigingsburcht; het uitzicht is spectaculair. Je kan er helemaal langs lopen en aan het einde konden we weer beginnen aan de afdaling. In het centrum was het druk en gezellig. We hebben een pilsje genomen in een zaakje die vol hing met hammen. We kregen dan ook lekkere stukjes ham met wat stokbrood bij het biertje. Een goed glas tapbier kost €1.30 en dat midden in de stad. Het valt ons op dat er weinig politie te zien is; ook bij de processie vonden we dat opvallend. Zeker in deze tijd zou je met zulke massa’s mensen op één plek wat meer controle en/of beveiliging verwachten. We zochten de metro weer op en we waren benieuwd hoeveel campers er zouden staan. Nou, niemand is er bij gekomen, alleen wij staan er!! Schuin aan de overkant staan flats en aan de andere kant van de metro is een wat oudere woonwijk. Afijn, wij vinden dat we prachtig staan en als we gaan slapen, activeren we het alarm op de deuren.We hadden een pak kaasfondue mee vanuit Nederland en dat hebben we lekker met wat champignonnetjes en vers stokbrood gegeten. Morgen gaan we weer richting zee. Het is de bedoeling dat we woensdag in Marbella zijn, want dan hebben we een afspraak met onze vrienden Gerda & Henk. Rick (de zoon van Henk) en zijn gezin is er ook en dat is extra leuk omdat zij ook onze buurtjes in Heemstede zijn.

1. Fleur:
    21 april 2019
    Wat leuk! Veel plezier met Gerda, Henk en Rick met gezin.
    Ik vond het heel mooi daar en het Alhambra met omgeving waren ook super bijzonder.
    Xxxxxxxxxxxx
  2. Marja:
    21 april 2019
    Wat een leuk verhaal weer ,gaat het weer goed met de knie van Ronald ? En wat een mooie foto,s .veel gezelligheid met jullie vrienden en nog een goeie reis naar marbella.groetjes van ons