Naar links of naar rechts

19 april 2019 - Cabo de Gata, Spanje

Als je de weersverwachting voor Spanje en Portugal hebt gevolgd, dan zou je het volgende niet geloven. Het was ook een nipte overwinning voor links. Op bijgaande foto’s zie je een hele donkere lucht die rechts van ons was en op de andere foto zie je een doorgangshekje naar het strand met alleen maar blauwe lucht links van ons. Ik heb beide foto’s vanaf dezelfde plek op hetzelfde moment genomen. Uit die donkere lucht hoorden we zelfs onweer gedonder. De blauwe lucht links heeft gewonnen en niet voor even, maar de hele dag zonovergoten! Het was spannend. Die donkere wolken bleven overigens de hele dag rechts hangen; we zaten precies op de scheiding. Maar ..... we waren vannacht wakker geworden door enorme regen plus onweer. Het ging ontzettend tekeer. Kijk maar op een van de bijgaande foto’s wat een plas water er lag. Na het ontbijt een strandwandeling en na de lunch op het strand languit in de zon voor de broodnodige vitamine D. Na het glaasje wijn en een spelletje (‘Keer op Keer’) een bankje opgezocht voor het avondzonnetje. Er kwam een jonge vrouw bij ons zitten die als schoonmaakster werkt in een restaurant. Zij vertelde haar levensloop en hoe het voor haar is om hier in een stadje iets verderop te wonen. Wat ik al enigszins vermoedde werd duidelijk uit haar verhalen. Ik had namelijk het gevoel dat de Spanjaarden die hier komen, ook hier wonen of uit de nabijheid komen. En het lijkt een ‘gesloten’ bevolking. Niemand maakt contact, ook geen glimlachje of iets dergelijks. Behalve de schoonmaakster dan, maar zij wil eigenlijk dit benauwde milieu met het machogedrag van de mannen, verlaten. Ze had al veel gereisd en ze had overal gewerkt. Ze heeft onlangs een opleiding gedaan voor ziekenverzorgende en ze verwacht dat ze daarmee in heel Europa aan de slag kan. Het enige probleem was haar echtgenoot, maar die was sinds zijn arbeidsongeschiktheid zo veranderd, dat ze die momenteel beschouwde als ‘een plant’. We hebben zo moeten lachen (ook zijzelf hoor) toen ze dat vertelde met alle gebaren erbij. Haar kinderen hadden nu de puberleeftijd en over een paar jaar, dacht ze dat ze er wel opuit kan trekken. Een scheiding van haar echtgenoot was wat haar betreft de enige optie. Het was een leuke opgewekte  vrouw die ons bedankte voor het gesprek. Wij beginnen al aardig aan de Spaanse eettijden te wennen, want wij zijn rond 21 uur begonnen aan onze avondmaaltijd. We gaan morgen op weg naar Granada.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fleur:
    19 april 2019
    Wat een geluk zeg! De zon bij jullie en dan nog zo een gezellige ontmoeting!
  2. Hanneke:
    20 april 2019
    Wat leuk om bijna elke dag te lezen hoe jullie reis verloopt ! Mooie verhalen met de locals, ! Spectaculair deze foto's !
    Liefs,
  3. Theo en Käthi:
    20 april 2019
    mooie foto's......mooi verhaal......hopelijk blijft de zon ook schijnen in Spanje, want wij hebben hier al dagenlang "het spaanse zonnetje" boven ons !!!