Arkadas

8 mei 2019 - Nájera, Spanje

De route is iets gewijzigd. We gaan morgen naar Arquedas. En omdat we de uitspraak in het Spaans niet kennen, noemen wij het Arkadas (met een kringetje onder de s); en dat is ‘vriend’ in het Turks. We zijn nu in Nája; de route hiernaar toe ging rakelings langs Burgos op een saaie snelweg. Daarna op een rode tweebaans weg. Omdat deze vrij onoverzichtelijk is, mag je hier bijna niet passeren. De witte middenstreep is praktisch onophoudelijk doorgetrokken. De weg ligt soms in één streep, maar wel heuvelachtig. Dan zie je de tegenligger pas aankomen als eerst het dak verschijnt. Het landschap bestaat uit prachtig afgebakende kleine wijngaarden op de roodbruine aarde afgewisseld met evenzo afgebakende heldergroen gewas. Dat was feestelijk om te zien op het glooiende landschap. Er staat af en toe een behoorlijke wind; dat komt zo ineens opzetten. Bij zo’n vlaag wind, ging de camper soms zo uit het lood dat we op de geribbelde witte streep terecht kwamen. Daarbij gierde de wind ook nog eens in de camper; later bleek dat te komen omdat een raam niet helemaal gesloten was. Deze afstand van vandaag was weer prima. Vanmorgen op alle gemak alles gedaan, gedoucht en ontbeten. Om een uur of twee stonden we op de camperplek in Nareja naast een arena in een park iets buiten het dorp praktisch aan een snelstromende rivier. We kijken op roodbruine bergen met holen erin. Onderweg hadden we al pelgrims zien ploeteren. Tijdens onze middag wandeling zagen we weer een aantal pelgrims, kennelijk ligt een cammino door dit stadje. Heel apart om te zien. Wij wandelen altijd in de middag en dan hebben we dus ook altijd verlaten dorpen of steden. Er is gewoon niemand te zien en alles is dicht. Morgen willen we naar het natuurpark Bardenas Reales. En daar gaan we in Arquedas staan. Je kan in principe met de camper door het park, maar de weg is onverhard en het heeft al een poosje weinig geregend. Dan wordt het afgeraden om met je camper over het hobbelige zandige pad te rijden. Binnen no-time zit de binnenkant dan helemaal vol stof. We zijn van plan om met de fiets een eindje door het park te gaan. Vandaag begon bewolkt maar sinds vanmiddag schijnt de zon weer!!!!

1. Viola Moerman:
    8 mei 2019
    Wat een bijzondere reis is het, vanalles wat qua weer, mensen, plekken en belevenissen!

Jullie kunnen de verhalen makkelijk bundelen als een tastbaar dagboek / reisverhaal.

XXX
  2. Marja:
    8 mei 2019
    Mooie foto s en wat een rust en prachtige omgeving .
    Wij kijken nu naar voetbal hoop voor jullie dat je dat kunt ontvangen ,het is heel spannend . Goeie reis en veel verhalen .
  3. Ageeth:
    9 mei 2019
    Ik heb het even opgezocht wel een heel bijzonder park ,dat verwacht je niet in Spanje
  4. Ageeth:
    9 mei 2019
    Ik heb het even opgezocht ,wat een bijzonder park ,dat verwacht je niet in Spanje