Een klein zonnetje, bewolkt, regen!!

7 mei 2019 - Palencia, Spanje

De bakker was nog niet open vanmorgen om half negen. Na wat crackertjes zijn we vertrokken van deze prachtige plek. Eerst met een klein zonnetje via een rustig geel weggetje door bergachtig gebied. Een en al bloemen om ons heen en we zagen nog wat sneeuw op de toppen liggen. We reden een poosje langs een brede snel stromende rivier die zich door het landschap kronkelde, net als onze weg. Het meest opvallend was dat de hellingen van de bergen nu overwegend paars gekleurd waren. Af en toe even gestopt om te genieten en foto’s te nemen. Op één van die stops stond een Canadees echtpaar die met een huurauto door Spanje reisden. Ze vertelden waar ze wonen in Canada en waar ze in Spanje geweest waren. Hij zei iets grappigs over de Spaanse mensen; ‘tussen 14 en 17 uur is er één ding open in Spanje en dat is de mond van de Spanjaard’. Haha dat is natuurlijk zo, want dan is iedereen aan het eten en drinken. Ja, we zijn inmiddels weer in Spanje en meteen werd het wegdek weer slecht. Ook op de snelweg die we later hadden, zitten kuilen en gaten. Onderweg zijn we gestopt om wat inkopen te doen onder ander lekker vers brood wat we meteen als lunch hadden. We passeerden piepkleine dorpjes waar alle luiken potdicht zaten en waar we geen mens zagen. De ober van gisteravond vertelde dat de jeugd uit Portugal vertrekt vanwege de slechte financiële omstandigheden, onder andere de lage salarissen. Het nam toch meer tijd in beslag dan we verwacht hadden om bij Palencia te komen. Uiteindelijk waren we om 16 uur op de ruime camperplek die van een benzinepomphouder is. Het tankstation zit aan de overkant van de weg en degene die hier tankt, mag gratis op de plek staan. Hij heeft het prachtig voor elkaar en de recensies zijn lovend. In een gebouw staat een wasmachine, een droger, er zijn douches en toiletten. Allemaal schoon en mooi betegeld. Buiten zijn drooglijnen voor de was. Er is een buitenterras gecreëerd om je drankje te drinken. Er is een speeltuin en een honden uitlaatplek.  We hebben electra en we kunnen alles verschonen en verversen. Ongelooflijke service. Buiten het terrein hangt een groot bord waarop staat dat deze plek met al die faciliteiten gratis wordt aangeboden, dus er zijn dan ook relatief veel Nederlanders. Naast ons staat een Spaans echtpaar en die heeft een poes mee die ze regelmatig uitlaten aan een lijntje. Zowel de man als de vrouw is steeds aan het knuffelen met de poes. Het is inmiddels bewolkt en we gaan de stad in. Weer mooie gebouwen, vier grote kerken en opvallend veel beelden in een een verlaten binnenstad met een prachtig park. Eenmaal terug in de camper begon het een heel klein beetje te regenen. Voor ons gevoel was dat voor ons lang geleden dat we regen hadden. Gegeten en nu in afwachting van de voetbal vanavond. Morgen houden we de afstand iets beter in de gaten en gaan we iets boven Miranda de Ebro stoppen. Op deze manier blijven we het gevoel van vakantie vasthouden. Alleen het weer is voorlopig onzeker.

1. Theo en Käthi:
    9 mei 2019