Eerst ruïnes zien en dan ‘t hoekie om (bij wijze van spreken)

17 april 2019 - Cartagena, Spanje

We staan op een echt camperparkje; zo’n 10 campers op een rij naast elkaar (4 rijen dik) met wel wat ruimte ertussen om je tafeltje en stoelen neer te zetten. Er staan voornamelijk Spaanse campers. De eigenaar doet ontzettend zijn best om er wat moois van te maken. Toen ik ons ging aanmelden, kreeg ik een hele rondleiding: een service plaats, wasmachines, drogers, toiletten en douches, een kamer met tafels plus stoelen en een kleine bibliotheek, een magnetron,  picknicktafels, een kleine olijfboomgaard met daarin tafels geplaatst waar je rustig kunt zitten, een aparte honden uitlaatplaats én de bijzondere service van een grote koelkast met diepvriezer voor als die in je camper stuk gaat. Hij kan zelfs indien nodig kleine reparaties uitvoeren. De poort gaat van 21 tot 9 uur dicht. Super-de-luxe eigenlijk. Eindelijk hebben we uitgeslapen, want we werden pas over negenen wakker. Na het ontbijt hebben we de bus opgezocht naar het centrum. Cartagena heeft weer een totaal andere sfeer dan de steden tot nu toe. Trouwens vanaf Valencia zijn de mensen ook steeds vriendelijker geworden en dat merk je ook hier. Het ligt aan zee en heeft een haven voor luxe boten. Het relatief kleine centrum is oud en ziet er gehavend uit. In bijna elke straat wordt gesloopt en zie je alleen voorgevels staan, inclusief de ramen en de balkonnetjes. Dat is een heel vreemd gezicht, want achter die gevels staat niks. En dat tezamen met allerlei ruïnes die her en der verspreid staan, geeft het een gevoel alsof je constant in een oude zooi loopt. Omdat het centrum klein is, is het ook heel druk. Bij de cathedraal was een hele file om naar binnen te komen en dat was vooral omdat de beelden voor de processie van vanavond daar opgesteld stonden. In de namiddag werden de plastic stoeltjes alweer neergezet. Ik begin een beetje steden-moe te worden en we hebben tegen zessen de bus weer terug genomen. Onze camperplek is buiten de stad dus we zaten ruim een half uur in de bus. We hebben nu elk vervoermiddel gehad: de trein, de bus en de metro en allen heel betaalbaar. Toen we een nacht bij gingen boeken, vertelde de baas dat we eigenlijk vanavond weer terug naar het centrum zouden moeten gaan want de mooiste, meest indrukwekkende processie van heel Spanje vindt in Cartagena plaats. We hebben er helaas geen puf meer voor. Vanaf morgen zijn de Spanjaarden vrij tot en met de Pasen. Vandaag was het nog redelijk warm, maar wel licht bewolkt. De komende dagen is de weersverwachting hier een stuk slechter dan in Nederland. Toch gaan we morgenochtend proberen om in het plaatsje Cabo de Gata aan de zee te komen; daarvoor moeten we ‘t hoekie om naar het zuiden toe.

1. Marja:
    17 april 2019
    Goeie reis je weet nooit wat er achter het hoekie te zien is ,dat horen wij bij het volgende verslag ,ben zeer benieuwd .
  2. Trui Ten Kampe:
    17 april 2019
    Wij vondenkbaar Carthagena prachtig. Oud roversnest verborgen haven achter de rotsen!! Genieten maar weer en stedenbouw? ?? Weten wij alles van..opeens ben je aan vakantie toe 😂😂😂😂
  3. Fleur:
    Veel plezier vandaag. Hopelijk valt het weer mee! Xxxxx
  4. Jeanne de Ruig:
    18 april 2019
    Voor jullie schijnbaar even geen Spaans weer,want dat hebben wij hier met de Pasen.Ik ga 2e Paasdag naar Ilse,ben benieuwd.Ze zijn trouwens nog steeds niet echt verhuisd,maar er wordt wel volop gewerkt.
    Geniet v/d zee en de stilte.
  5. Theo en Käthi:
    18 april 2019
    leuk om deze foto's te zien...... sommige plekken brengen herinneringen bij ons boven!
    we vonden het heerlijk om er rond te lopen en alles te bekijken !