Ronda en de witte dorpenroute

25 april 2019 - Algodonales, Spanje

We stonden in Ronda op een klein camperpark aan de rand van het stadje. De eindhalte van de bus naar het centrum was op de hoek. Het motterde maar dat was geen reden om thuis te blijven. Ronda ligt bovenop een rotsplateau dat wordt doorsneden door de steile Tagokloof van ruim 100 meter diep. Er waren ontzettend veel toeristen op de brug om dit wonderschone fenomeen te bezichtigen. Jammer toch dat alle mooie dingen op aarde, zoveel massatoerisme trekt. Tja; wij maken er óók deel van uit. We hebben het stadje doorkruist. We proberen altijd de stille straatjes in te gaan. Ronda is een gezellige toeristenplaats en ook onderdeel van de witte dorpenroute. Deze rondrit is 235 km lang en wij hadden van tevoren al besloten om twee of hoogstens drie dorpen te bezoeken. De dagen dat het regende of bewolkt was eindigden altijd droog en zelfs met een open getrokken lucht; zo ook vandaag. We besloten om in de middag richting Setenil de las Bodegas te gaan. Dat is een dorpje met heel bijzondere grotwoningen die soms boven de weg hangen. Toen we bij de afslag voor Setenil kwamen, zagen we al snel dat dit smalle weggetje niet te doen was voor onze camper. Door gereden over de prachtige kronkelweg door de bergen naar onze volgende keus; Grazalema. Deze afslag leek een betere weg, maar al snel werd het smaller en smaller. Als er een tegenligger ons tegemoet kwam, kropen we stapvoets langs elkaar. Vréselijk! Bij de eerste de beste mogelijkheid keerden we terug. Van het volgende witte dorp hadden we ook een camperplek opgezocht dus op naar Algodonales. En dit keer lukte het prima. We staan op een grasveld omheind met banken met aan de kopse kant een soort feesttent. Er staan zo’n 20 campers. Dit dorp heeft een heel veld ingericht voor campers met gratis water, elektra en alle service die nodig is. Ongelooflijk toch!  Er wordt hier in de omgeving veel aan paragliding gedaan. Voor ons staat een Franse camper met een metalen kofferbak achterop met een grote afbeelding van een paraglider. Twee andere campers hebben surfplanken bovenop en dat is omdat we redelijk dichtbij Portugal zijn met een beroemde kust met ontzettend hoge/lange golven voor surfers. Het camperparkje ligt aan drie zijden omsloten door bergen. Links van ons loopt een kudde schapen met lammetjes die we ook kunnen horen klingelen omdat ze bellen om hebben. Voor ons staat een boerderij met kippen. Achtergond alleen maar bergen. Rechts van ons staan prachtige bloemen en er scharrelen kippen met een haan tussen. Daarachter zien we het witte dorpje Zahara tegen een berghelling schitteren in de zon. Wij zijn het dorp in gegaan en er heerste een doodse stilte; geen mens te zien en geen winkel was open. Opeens rond 17 uur ging alles tegelijk open en kwam iedereen naar buiten. Er werd gewandeld, gewinkeld en gewerkt. Op het dorpsplein werden houten kiosken in elkaar getimmerd die wit geschilderd werden. Er is dit weekend drie dagen feest zei een oude Spanjaard tegen me. We zijn naar de camper gegaan om een biertje te drinken en een spel te spelen. Daarna heerlijk gekookt en nu zitten we te genieten van dit wonderlijke uitzicht. Het is stil in en rondom de campers; een enkeling laat de hond uit en dat is het. Morgen gaan we naar Sevilla en dat is omdat het naar verwachting 23 gr wordt en in het weekend loopt het naar de 28 en dan willen we richting Portugese kust.

1. Fleur:
    25 april 2019
    Zo! Wat een mooie plek is dat zeg!! En wat een spannende huizen aan de afgrond... brrrr
    Op naar het mooie weer!
  2. Marja:
    25 april 2019
    Wat een mooi verhaal en een enge tocht met die smalle weggetjes ,doodeng en wat een hoge steile rotsen met een stadje bovenop .heel bijzonder .hoop dat jullie nu beter weer krijgen hier wordt het kouder dan word het bij jullie vast mooi weer en warm .tot het volgende verslag lieve groetjes .
  3. Jeanne de Ruig:
    27 april 2019
    Ja,wat een mooi stadje is Ronda,he,en die ongelooflijke kloof.Sevilla is ook een prachtige stad met de Plaza Espana.
    Vandaag (Koningsdag) vallen er heel veel buien,dus de vrijmarkt maar een keertje overgeslagen.Kan wel de hele dag meegenieten van Kingsland,het muziekfestival bij de Rai.Vermoedelijk is het mooie weer nu jullie kant op.
  4. Rieke en Jan:
    27 april 2019
    Nou wij hebben ook ronda een aantal jaren bezocht , de weg ernaar toe , wat een bochten vreselijk ,maar het was de moeite waard . Leuk om door jullie verslag alles weer opnieuw te beleven herkenbare foto,s.