šŸŽ¼šŸŽ¼ ā€˜Valencia, waar de sinaasappelen groeien in de gloeiendhete zonā€™

12 april 2019 - Valencia, Spanje

šŸŽ¼šŸŽ¼ ā€˜Valencia, waar de rode rozen bloeien aan de rand van je balkonā€™

Na een kleine 60 km rijden zijn we hier rond lunchtijd aangekomen op Camperpark Valencia op vijf minuten afstand van een metrostation.Ā We hebben een mooie ruime plek uitgekozen. Meteen alles gedaan wat inmiddels weerĀ moest:Ā schoonmaken, water aanvullen en de was gedaan. Het is prachtig weer; Ć©Ć©n en al zon en 26 gr. We hebben bij de receptieĀ een metrokaartje aangeschaft waar we deze dagen gebruik van kunnen maken. In 25 minuten stonden we midden in het centrum. Ruime lanen met statige gebouwen,Ā Ā met palmbomen in het midden. Het verkeer bestaand uit autoā€™s en opvallend veel gemotoriseerde autopetten wordt in goede banen geleid en de voetgangers krijgen volop de ruimte. We lopen door de lanen en ruikenĀ een aanhoudende zoete geur; we denken van de bomen die in bloei staanĀ of van de palmen.Ā We houden ons nog steeds aan de Nederlandse eetgewoonten en hebben onderweg wat belegde broodjes gekocht. Er is veel moois te zien, maar wij konden niet wachten om hetĀ museum van wetenschappen en het daarbij behorende moderne cultureel wetenschappelijk complex te bezoeken. De architect van het geheel is Calatrava. Als je de drooglegde bedding van de rivier de Turia volgt krijgĀ je automatisch aan het eind deze fantastische gebouwen te zien. In de vorige eeuw trad de rivier de Turia buiten zā€™n oevers en daardoor verdronken veel mensen. De regering besloot de rivier om te leiden en onder andereĀ door inzet van de burgers, is de drooggelegde bedding een prachtig park geworden wat als eenĀ brede groene sliert door de stad slingert. Het complex vanĀ modern en apartĀ vormgegeven gebouwenĀ isĀ zo overweldigend mooi en groots dat je ogen tekort hebt. Het is heel rustig en we kunnen soms zonder enig andere belangstellende fotograferen en rondlopen. Het lijnenspel van de bomen, de waterpartijenĀ en de gebouwen in die blauwe lucht: het had niet mooier gekund.Ā

Hartstikke moeĀ zijn we tegen zes uur weer teruggekeerd bij de camper. Op het terrasje van een paar ijskoude sangriaā€™s genoten en daarna toch nog een spelletje gedaan in het avondzonnetje. We kunnenĀ het hele weekend nog van Valencia genieten!

Fotoā€™s

1. Marja:
    12 april 2019
    Leuk verhaal en heerlijk weer ,hier was het vandaag 8 graden dus wel een beetje kouder dan bij jullie. Nog veel reisgenot .groetjes van ons
  2. Fleur:
    13 april 2019
    Heerlijk!!
  3. Trui Ten Kampe:
    13 april 2019
    Heerlijk in die typische Spaanse sferen rondlopen!! En heerlijk weer daar. Echt fijn voor jullie. ...Het weer in Spanje is echt niet overal Top!! Dikke poen!
  4. J.C.M. Bouwman:
    Lieve Ronald en Ineke,
    Zo te horen hebben jullie het prima naar de zin. Geniet nooit met mate...fijne voortzetting!
  5. Annie Beemster:
    14 april 2019
    Dag Ineke en Ronald. We hebben alle verhalen gelezen en zijn nu bij. Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden. Het is duidelijk dat jullie genieten van de reis. Laat de rest ook zo plezierig zijn.
  6. Jeanne de Ruig:
    14 april 2019
    Lieve Ineke en Ronald,vandaag de mail ontvangen over de reisblog,dus alle verhalen in een keer gelezen.Wat een avontuur weer en leuk om zo veel verschillende dingen mee te maken.Toch iets anders dan een groepsreis.Mooie reis verder en ik blijf jullie volgen.
  7. Viola Moerman:
    14 april 2019
    En ook supermooie fotoā€™s! Daar wil ik ook eens naartoe šŸ‘Œ